Siirry sisältöön

Teosto mukana musiikkialan kansainvälisessä tulevaisuushankkeessa

29.11.2016

Teosto on mukana Open Music Iniativessa (OMI), jossa kehitetään radikaaleja innovaatioita musiikkioikeuksien lisensointiin. Hanketta vetää Berklee School of Music. Hankkeen tavoitteena on tuoda musiikkiteollisuuden toimijat yhteen ja edistää alan yrittäjyyttä, innovaatioita ja läpinäkyvyyttä. Vuoden kestävässä hankkeessa hyödynnetään open source -alustoja sekä hajautettuja verkkoteknologioita, kuten blockchainia.

”Keskustelu musiikkialan ja teknologiatoimijoiden välillä on välttämätöntä, jotta ymmärrämme paremmin blockchain-teknologian mahdollisuudet”, arvioi hankkeessa Teostoa edustava Turo Pekari, Teoston Senior advisor, innovation and discovery. 

Teoston lisäksi hankkeessa on mukana yli 140 toimijaa: huippuyliopistoja (MIT Media Lab, Harvard Business School, University College of London), ylikansallisia levy-yhtiöitä (Universal, Warner, Sony), teknologiayrityksiä (Youtube, Spotify, Netflix), musiikkikustantajia, musiikkialan järjestöjä ja muita toimijoita. Tekijänoikeusjärjestöistä mukana on Teoston lisäksi ranskalainen SACEM, kanadalainen SOCAN ja hollantilainen BUMA. Teostolle hanke tarjoaa mahdollisuuden yhteistyön luomiseen maailman parhaiden yliopistojen, tärkeiden musiikkia käyttävien asiakkaidemme ja kansainvälisten kumppaneidemme kanssa.

”Olemme huomanneet jo nyt, että tekijänoikeusjärjestöjen dataa tarvitaan, jotta musiikkialalla voidaan ottaa käyttöön toimivia blockchain-ratkaisuja. Teoston ja muiden kaltaistemme toimijoiden rooli voikin osoittautua keskeiseksi, kun uusia tekijänoikeuksien hallinnointiin liittyviä ratkaisuja kehitetään. On mahdollista, että olemme tulevaisuudessa myös palvelujen ja alustojen tarjoaja ja siten suorassa kilpailussa kaupallisten toimijoiden kanssa”, Pekari arvioi.

Ensimmäisiä julkaistavia tuloksia OMI:sta on luvassa alkuvuodesta 2017.

Teosto mukana myös Slush Musicissa

Pekarin mukaan musiikkialalla blockchainiin liittyvä hype on tällä hetkellä kuumimmillaan.

”Voi olla, että kestävät ratkaisut odottavat vielä syntyään. Isoimmat kehityshankkeet saattavat seuraavassa vaiheessa tapahtua musiikkialan isojen toimijoiden sisäisissä hankkeissa finanssialan blockchain-kehityksen tapaan”, sanoo Pekari.

Musiikkialan kehitystä edistetään tulevina päivinä ensi kertaa myös Slushissa, kun Euroopan johtava kasvuyritystapahtuma Slush järjestää ensimmäistä kertaa musiikkia, teknologiaa ja yrittäjyyttä yhdistävän sisartapahtuman Slush Musicin. Teosto on Slush Musicin pääyhteistyökumppani.

Teosto on mukana myös kahdessa Slush Musicin ohjelmasisällössä Kaapelitehtaalla:

  • Klo 11.30 The Fight for the Share of Ear (Tempo Stage)
    Nelonen Median kanssa yhdessä toteutettavassa puheenvuorossa radioiden sisältöjohtaja Johannes Saukko avaa audiosisältöjen tarjonnan tulevaisuutta, musiikin lisensoinnista audiosisältöihin kertoo Teoston Markus Kaarto (Head of broadcast and online licensing).
     
  • Klo 15.30 Blockchain – Music and Next Steps (Drop Stage)
    Allen Bargfreden vetämässä paneelikeskustelussa Teostolta mukana Turo Pekari (Senior Advisor, Innovation and Discovery).

Slush Music kokoaa 30. marraskuuta Helsingin Kaapelitehtaalle 1 500 osallistujaa kiihdyttämään miljardien arvoisen toimialan kehittymistä. Torstaina 1.12. Slush Music sulautuu Messukeskuksen päätapahtumaan.

Teoston ständillä maailman ensimmäinen virtuaalitodellisuudessa toteutettu musiikkivideo

Teostolla on Slush Musicissa oma ständi, jossa voi muun muassa katsoa maailman ensimmäisen virtuaalitodellisuudessa tapahtuvan musiikkivideon. HTC Vive VR -laseilla katsottavassa videossa sen katsoja kuulee kotimaisen rap-artisti Viewn Avalon-biisin ja pääsee visuaaliselle matkalle, jossa todellinen Kaapelitehtaan Slush Music -ympäristö ja kuvitteelliset elementit sekoittuvat omaksi surrealistiseksi maailmakseen, jonka keskellä katsoja liikkuu ja havainnoi sekä ympäristöään että itseään.

Lisätietoja:

Turo Pekari, Senior advisor, innovation and discovery, Teosto
p. 050 575 0357, turo.pekari(at)teosto.fi

Teosto Slush Musicissa, Susanna Perämaa, markkinointipäällikkö, Teosto
p. 040 558 8023, susanna.perama(at)teosto.fi

Jaa somessa