Siirry sisältöön

Teoston tutkimustoiminta

11.10.2012

Tutkimustoimintamme liittyy oleellisesti perustehtäväämme eli siihen, miten suomalaiset musiikintekijät saadaan menestymään nyt ja tulevaisuudessa. Tutkimuksilla ja kyselyillä hankimme tietoa muun muassa musiikkimarkkinoista, musiikinkäyttötavoista ja niiden muuttumisesta sekä uuden teknologian tarjoamista mahdollisuuksista.

Monet tutkimushankkeista tehdään yhteistyössä muiden musiikkialalla toimivien tai korkeakoulujen kanssa. Rahallista tukea hankkeisiin olemme saaneet esimerkiksi Tekesiltä ja opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Viime aikoina olemme selvittäneet esimerkiksi nuorten YouTuben käyttöä sekä tavaratalojen taustamusiikin vaikutusta ostokäyttäytymiseen yhdessä Tokmannin ja Audience Firstin kanssa.

Selvitämme myös säännöllisesti musiikintekijä- ja -käyttäjäasiakkaidemme asiakastyytyväisyyttä ja toiveita Teostoa kohtaan. Yksi tuoreimmista selvityksistä käsitteli vastikään Teostoon liittyneiden nuorten musiikintekijöiden tarpeita ja kehitysajatuksia.

Esimerkkejä tutkimuksista

  • Kesällä 2012 alkoi tutkimushanke, jossa testasimme teosten automaattista tunnistusta bändien keikoilla. Pilottihankkeessa olivat mukana myös espanjalainen teknologiayhtiö BMAT sekä opetus- ja kulttuuriministeriö.
     
  • Syksyllä 2012 käynnistimme yhdessä Helsingin kaupunginmuseon ja Suomen Jazz & Pop Arkiston kanssa selvityksen Helsingin treenikämpistä. Kyselyllä kartoitetaan, onko harjoitustiloja riittävästi ja onko niissä kehittämistarpeita. Tutkimustuloksia hyödynnetään Pumppu-hankkeessa, jonka yhtenä tavoitteena on musiikin harrastajamäärien kasvattaminen ja musiikintekijöiden menestymisedellytysten parantaminen.
     
  • Loppuvuonna 2012 toteutettiin taustamusiikkitutkimuksia, joilla selvitettiin yritysten musiikinkäyttöä osana liiketoimintaa sekä kuluttajien ajatuksia musiikista palveluiden osana. 
Jaa somessa