Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Henna Hietamäki
Kuva: Emma Suominen

F niin kuin feministi

Artistinimellä F operoiva Fanni Sjöholm on yksi harvoista valtavirtaan murtautuneista naispuolisista räppäreistä. Hänen nimensä nousi esille, kun kysyimme musiikkialan vaikuttajilta tulevista musiikkitrendeistä ja artisteista. Sjöholmin mukaan oma, vahva tekijyys on hänelle tärkeä asia.

Kysyimme tammikuussa 2020 artikkelissamme musiikkialan vaikuttajilta, millaisia musiikkitrendejä he odottavat tälle vuodelle ja keiden artistien he uskovat nousevan pinnalle.

Useamman vastaus kuului, että valtavirtaan uinut räppi flirttailee koko ajan enemmän popin melodisuuden kanssa, ja että vuonna 2020 Suomi tulee saamaan ensimmäisen ei-miespuolisen hip hop -tähtensä.

”Jos pitäisi lyödä vetoa siitä, kuka se on, F on hyvä veikkaus”, totesivat Antti Granlund ja Antti Hietala.

Samaa mieltä oli myös Emma Gaala, jossa F oli ehdokkaana Vuoden tulokas- ja rap/R&B-kategorioissa.

Mutta kuka on tämä mystinen F?

Fanni Sjöholm, 27, istuu Helsingin Kalasatamassa trendikkään Teurastamo-alueen terassilla ja juo teetä. Sjöholm, syntyperäinen turkulainen, muutti kotikaupungistaan Helsinkiin viisi vuotta sitten, jolloin hän aloitti opinnot Sibelius-Akatemiassa musiikkikasvatuksen linjalla.

”Siellä pääsin harjoittelemaan laajasti eri instrumenttien soittoa ja sain opinnoista paljon irti, vaikka koulu ei tukenutkaan omaa muusikon uraa”, Sjöholm kertoo.

Tämän sisällön tarkastelu edellyttää evästeiden hyväksyntää.

Muusikon malli on kuitenkin ollut aina lähellä. Isä Kim Sjöholm on soittanut useissa eri yhtyeissä, muun muassa Lemmenkipeissä, jossa osa muusikoista oli entisiä Bogart Co:n jäseniä. Kim Sjöholm levytti 90-luvulla myös sooloartistina. Koska keikat olivat usein ikärajallisissa paikoissa, Fanni Sjöholm kävi silloin tällöin katsomassa isäänsä lavalla sound check -tilanteissa.

Onnettomuus katkaisi viulunsoiton

”Muusikkoisä on varmasti vaikuttanut siihen, että musiikin tekeminen on tuntunut itsellekin mahdolliselta polulta. Siihen on ollut kotona malli, ja minua on kannustettu tekemään sitä, mitä haluan”, Sjöholm kertoo.

Isä oli muusikkona itseoppinut ja halusi, että hänen lapsensa saisivat paremmat lähtökohdat. Fanni aloitti viulutunnit jo 4-vuotiaana ja jatkoi opintoja 16-vuotiaaksi. Teini-ikäisenä kevyt musiikki kiinnosti yhä enemmän ja klassisen viulun soitto vähemmän. Sitten tapahtui kohtalokas käänne.

”16-vuotiaana olin lumilautailuonnettomuudessa ja mursin molemmat käteni. Sain siitä tavallaan hyvän tekosyyn antaa lopullisen kuoliniskun viulunsoitolle”, Sjöholm kertoo.

Hän kertoo saavansa soittimesta kuitenkin edelleen ääntä irti ja soittaneensa omille levyilleen muutamia viuluraitoja.

”Olen ollut opinnoista jälkeenpäin hirveän kiitollinen, vaikka en koskaan oppinut aidosti rakastamaan klassisen musiikin maailmaa. Musiikin opiskelu on kuitenkin antanut musiikin hahmotuskykyä ja hyvän korvan”, Sjöholm toteaa.

Työpari löytyi bändistä

Viulunsoiton ohella Sjöholm opetteli itse soittamaan pianoa ja kitaraa. Lisäksi hän lauloi paljon ‒ ja räppäsi. Sjöholm kertoo kasvaneensa hip hop – ja MTV-kulttuurin keskellä.

”Black Eyed Peasin läpimurtolevy oli minulle iso vaikuttaja 2000-luvun alussa. Siinä oli hienosti hip hopin fuusioituminen moneen eri genreen. Myös Destiny’s Child on ollut minulle rakas. Heidän hajoamisensa jälkeen olen ollut enemmän Team Kelly Rowland kuin Team Beyoncé, toisin kuin suurin osa”, Sjöholm paljastaa.

Tämän hetken tekijöistä Sjöholmia inspiroivat muun muassa Kanye West ja Kendrick Lamar.

”Tykkään räpin yhdistymisestä melodiseen R&B- ja pop-musiikkiin ja uutta luovista artisteista”, Sjöholm kertoo.

Tämän hetken tekijöistä Sjöholmia inspiroivat muun muassa Kanye West ja Kendrick Lamar.

Teini-ikäisenä hän perusti ystäviensä kanssa cover-biisejä esittäviä bändejä, joiden kanssa he kävivät esiintymässä erilaisissa juhlissa. Yhtyeissä Sjöholm soitti koskettimia, lauloi ja tottui esiintymään. Samalla hän teki omia biisejään pöytälaatikkoon.

”Kun uskaltauduin puhumaan asiasta bändikaverilleni Juho Suutariselle, hän ei suhtautunut haaveisiini huumorilla, vaan innostui ajatuksesta ja lähti kehittämään kappaleita kanssani. Hänen kanssaan teemme edelleenkin kaiken yhdessä”, Sjöholm kertoo.

MUSIIKKIA D.R.E.A.M.G.I.R.L.S.-KOLLEKTIIVISSA

Suutarinen ja Sjöholm ideoivat biittejä, melodioita ja rakenteita yhdessä. Lyriikoiden hiomisen Sjöholm tekee mieluiten omassa rauhassaan.

Syntyi artisti nimeltä F. Universal julkaisi ensimmäisen singlen Ovikelloo vuonna 2017. Seuraavana vuonna hän kiersi Suomea Pyhimyksen lämmittelijänä ja keikkaili D.R.E.A.M.G.I.R.L.S.-kollektiivin kanssa.

D.R.E.A.M.G.I.R.L.S. syntyi alkujaan Flow festivaalilta lähteneestä toiveesta saada esitys ulkomaisilta, naispuolisilta rap-artisteilta. Suomessa oli alkanut jo kuplia pinnan alla uusi naisräppäreiden aalto ja festivaali näytti vihreää valoa idealle, että kokoonpano löytyisikin Suomesta.  

” D.R.E.A.M.G.I.R.L.S. -kollektiivista tuli tosi suosittu juttu ja teimme tosi isoja keikkoja. Ryhmässä ei ollut ketään merkittävästi muita isompia tähtiä, vaan olimme kaikki artistiurallamme vasta alussa. Me vedimme silti Tavastian täyteen ilman varsinaisia vetonauloja. Se antoi meille kaikille hienon mahdollisuuden ja alustan näyttää omia taitojamme”, Sjöholm kertoo.

Sjöholm toteaa, että yksi kollektiivin missioista oli todistaa vääräksi se, että naiset aina kilpailisivat keskenään.

”Halusimme näyttää, että naiset haluavat ja voivat tehdä yhdessä asioita ja tsempata toisiaan. Jos olisi ollut joku kokouspöytäkirja, tämä asia olisi varmasti kirjattu siihen”, Fanni naurahtaa.

Teosto-korvaukset auttavat korona-aikana

F:n ensimmäinen pitkäsoitto Mä en oo viel tarpeeks iso julkaistiin vuonna 2019 ja toinen Mä oon vapaa keskelle koronakevättä 2020.

”Tämä kesä olisi ollut minulle iso näytön paikka: olisin kiertänyt kaikki isoimmat festivaalit, joista ei nyt toteutunut yhtäkään. Sama ei tapahdu välttämättä, kun festivaaleja saa taas järjestää, sillä musiikkibisneksessä artistilla on joskus momentum, joskus ei. Mutta en ole halunnut uhriutua. Hyvin moni muusikko on samassa tilanteessa, ja jollain on aina asiat vielä paljon huonommin”, Sjöholm toteaa.

”Esiintymistä on kuitenkin ikävä. Se on myös paikka, jossa voin todistaa omaa osaamistani, jota ikävä kyllä monesti kyseenalaistetaan, kun on naisräppäri.”

F ei halunnut epidemiatilanteesta huolimatta laskelmoida ja julkaista levyä vasta sitten, kun voi taas tehdä isompia keikkoja.

”En halunnut istua levyn päällä, joka kuitenkin edustaa minun tämänhetkistä soundia. Puolen vuoden päästä tyylini voi olla jo erilainen, sillä biisejä tulee koko ajan lisää”, Sjöholm kertoo.

Keikkojen peruuntuminen on myös taloudellisesti iso isku. Kesällä maksetut, viime vuoden keikoista tulleet Teosto-korvaukset ovat auttaneet paljon.

”Koska olen biisintekijä, Teosto-korvaukset ovat merkittävä osa omaa tulonmuodostusta”, Sjöholm kertoo.

Oma, vahva tekijyys on Sjöholmille tärkeä asia.

”Populaarikulttuurissa on vahva perinne siitä, että on ne sedät, jotka rakentavat artistin. Edelleen moni kuvittelee, että takanani on iso koneisto, joka tekee biisini ja päättää, miltä näytän. Totuus on kuitenkin se, että minua tuetaan siinä, mitä itse teen ja niillä ehdoilla, jotka itse asetan. Levy-yhtiö tekee sitä, mitä levy-yhtiön kuuluukin tehdä”, Sjöholm kertoo.

Hän toteaa, että se, millaista tässä maailmassa on tehdä hip hop -genren musiikkia hänen näköisenään naisena, on tehnyt hänestä feministin.

”Minusta ei olisi esittämään keski-ikäisen miehen kirjoittamaa pop-musiikkia, jossa hän yrittää ajatella, mitä kaksikymppinen nainen voisi elämästään laulaa. Sellaistakin on maailmassa hyvällä menestyksellä paljon tehty. Mutta nyt aika on erilainen.”

Jaa somessa
Lue lisää