Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Luovan työn tekijät ja yrittäjät LYHTY
Kuva: Lyhty

Kansalaiset entistä myönteisempiä tekijänoikeuskorvauksia ja -järjestöjä kohtaan

71 prosenttia kansasta on sitä mieltä, että tekijänoikeusjärjestöt ovat oikealla asialla, 70 prosenttia sanoo, että ne ovat tarpeellisia. Vain 3–5 prosenttia on vastakkaista mieltä.

78 prosenttia suomalaista on sitä mieltä, että tekijänoikeuskorvaukset ovat hyväksi kotimaiselle kulttuurille. 72 prosenttia katsoo, että ne ovat merkittävä elannonlisä taiteilijoille. 82 prosenttia katsoo, että musiikintekijöiden ja artistien tulisi saada korvaus siitä, että heidän musiikkiaan ladataan netistä.

64 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että tekijänoikeuskorvausten kerääminen nykyiseen tapaan on pääsääntöisesti oikein, 27 prosenttia suhtautuu asiaan neutraalisti ja 9 prosenttia on vastakkaista mieltä.

Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Tuomo Turjan mukaan mielikuva järjestöistä ja tekijänoikeuksista on kehittynyt myönteiseen suuntaan: ”Olemme yhdistäneet kaikista kysymyksistä kaksi myönteisyysindeksiä. Molemmat ovat liikkuneet vuodesta 2011 alkaen tasaisesti positiivisempaan suuntaan”.

”Digiaika mahdollistaa liikkuvan kuvan teosten, esimerkiksi elokuvan laajaa käyttöä ja samalla se nostaa esille tekijäinoikeudelliset asiat ja niistä sopimisen”, sanoo elokuvaohjaaja ja tuottaja Claes Olsson. ”On hienoa että kansalaiset ymmärtävät tämän kaikessa laajuudessa”, hän lisää. 

”Tekijöiden ja taiteilijoiden ansainta perustuu tekijänoikeuskorvauksiin. Monelle ne eivät ole elannon lisä vaan ainut tulolähde. Tekijänoikeusjärjestöt on perustettu luovan työtuloksen käyttämisestä kertyvän korvauksen keräämiseen ja tilittämiseen. Kehityssuunta on oikea. Töitä on kuitenkin vielä tehtävä, jotta vielä laajemmin ymmärrettäisiin se, että sisällöillä on tekijänsä”, toteaa toiminnanjohtaja Aku Toivonen, musiikintekijöiden etujärjestö Säveltäjät ja Sanoittajat Elvis ry:stä.

Tutkimuksessa selvitettiin myös kansalaisten tiedon tasoa. Tunnetuin tekijänoikeusjärjestö on edelleen Teosto (41 % osasi nimetä sen ulkomuistista). Toiseksi tunnetuin on Gramex, jonka osasi nimetä 18 % vastaajista, kolmanneksi tunnetuin Kopiosto (4 %). ”Teoston tunnettuus on järjestöistä korkein, mutta vaihtelee vuosittain. Gramexin tunnettuus on kasvanut trendinomaisesti”, sanoo tutkimusjohtaja Tuomo Turja.

Luovan työn tekijöiden ja yrittäjien Lyhty -projektin teettämän tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy toimeksiannosta. Kohderyhmään kuuluivat 15–79-vuotiaat mannersuomalaiset. Touko-kesäkuun vaihteen Omnibus-kierroksella haastateltiin 992 henkilöä henkilökohtaisilla haastatteluilla. Otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinalueen ja talouden koon mukaan kohderyhmää edustavaksi. Tutkimuksen virhemarginaali on enimmillään 3.2 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Jaa somessa
Annathan meille palautetta!

Kehitämme verkkosivujamme ja otamme mielellämme vastaan palautetta. Vastaaminen onnistuu nopeasti!

Evästeet Teoston verkkosivustolla

Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallentuu tietokoneellesi tai muulle laitteellesi ja tallentaa tietoa käynnistäsi Verkkosivustolla. Evästeiden avulla Teosto parantaa palveluidensa käytettävyyttä.

Evästeillä kerättyjä tietoja ei lähtökohtaisesti yhdistetä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin, mutta jotkut evästeillä kerättävät tiedot saattavat olla välillisesti yhdistettävissä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin.

Lue lisää tietosuojalausekkeestamme ja evästeselosteestamme.

Evästekategoriat
Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä verkkosivustomme saatavuuden varmistamiseksi. Ne esimerkiksi lataavat osan verkkosivustomme toiminnoista etukäteen nopeuttaakseen verkkosivuston latautumista. Välttämättömiä evästeitä käytetään myös valitsemiesi asetusten määrittämiseen ja muistamiseen. Voit kieltää välttämättömien evästeiden käytön selainasetuksissasi, mutta huomioithan, etteivät verkkosivuston kaikki toiminnot ja osat sen jälkeen toimi välttämättä kunnolla.
Lisätietoja evästeistä

Analytiikkaevästeet

Käytämme analytiikkaevästeitä kehittääksemme verkkosivustomme toimintaa. Analytiikkaevästeillä kerätään tietoa muun muassa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivustoamme ja miten he navigoivat verkkosivuston eri välilehtien välillä. Tietoja käytetään lähtökohtaisesti anonyymissä muodossa.
Lisätietoa: tietosuojalauseke ja evästeseloste

Toiminnalliset evästeet

Toiminnallisten evästeiden avulla voimme tarjota verkkosivustollamme erilaisia toimintoja, kuten soittolistoja ja reaaliaikaisen chatin. Jos kiellät toiminnallisten evästeiden käytön, osa tai kaikki näistä toiminnoista ei välttämättä toimi oikein.
Lisätietoa evästeistä

Markkinointievästeet

Markkinointievästeet auttavat meitä räätälöimään markkinointia ja tarjoamaan verkkosivustomme käyttäjille tulevaisuudessa yksilöllisempiä palveluita. Keräämme markkinointievästeiden avulla tietoja esimerkiksi käyttäjän käyttäytymisestä ja mieltymyksistä verkkosivustollamme.
Lisätietoa evästeistä