Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Ano Sirppiniemi
Kuva: Tuukka Lindqvist

Keikkakysely 2013: Mitä livekeikkojen yleisö haluaa?

Oma suhtautumiseni keikoilla käyntiin on selvästi muuttunut vuosien mittaan. Kun nuorempana (lue: 90-luvulla) luuhattiin festareilla teltta kainalossa ja vaatteet mudassa, niin nykyään huomio kiinnittyy enemmän esim. käteviin liikenneyhteyksiin (Ai eikö sinne pääse lähijunalla? Saako sinne auton parkkiin? Onhan se suora lento kuitenkin niin paljon nopeampi!) laadukkaaseen hotellimajoitukseen (Tyynymenu, anyone?), keikkapaikan juomavalikoimaan (Saako täältä ylipäätään mitään asiallista juotavaa?) ja kitinään liian kovasta äänenvoimakkuudesta. Melkein mistä tahansa asiasta saattaa tulla keikalle lähdön este, joka usein verbalisoituu muodossa: ”en mä nyt taida oikein jaksaa”. Ja eikös ne keikat ala aika myöhään ja ole aika kalliita?

Mutta toisaalta: viime kesäkuussa raahauduin taas innoissani Kissin keikalle, niin kuin jo lukemattomia kertoja vuoden 1988 jälkeen. Rahaa meni lippuihin, t-paitoihin ja muihin noin 160 euroa, ja vaikka bändi on objektiivisesta näkökulmasta jo lähinnä hymyilyttävä nostalgiatrippi, ei hinta kestofanina tuntunut lainkaan pahalta. Edes viikonpäivä (maanantai) ei estänyt keikalle menoa!

Omasta tilanteesta ja asenteista käsin on yleensä helppo yleistää. Kyllä varmaan kaikki lähes nelikymppiset käyvät vähemmän keikoilla kuin nuoremmat – yli nelikymppisistä puhumattakaan? Mutta eihän se taaskaan mennyt niin. Teimme syyskuussa tuhannen vastaajan keikkakyselyn yhdessä tamperelaisen Innolink Researchin kanssa. Vastaajat olivat käyneet vähintään yhdessä elävän musiikin tilaisuudessa viimeksi kuluneen vuoden aikana. Osoittautui, että esimerkiksi ikäryhmien välillä ei ole merkittäviä eroja keikoilla käymisessä.

Suurin osa vastaajista (66 %) käy katsomassa elävää musiikkia vain joitain kertoja vuodessa. Keikkalippuihin oli viimeisen vuoden aikana käytetty keskimäärin 124 euroa. Aktiivisin keikkayleisö on pääkaupunkiseudulla, jossa lippuihin oli vuodessa käytetty keskimäärin 154 euroa ja muuta maata selvästi suurempi osa käy katsomassa elävää musiikkia viikoittain (5 %).

Keikkapaikan valinnassa ratkaisevin tekijä on kiinnostava esiintyjä, mutta myös lipun hinnalla ja keikkapaikan sijainnilla on merkitystä. Nuorilla (15 – 25 –vuotiaat) korostuu kaverien ja seuran vaikutus, ja usein keikoilla käyvät kiinnittävät muita enemmän huomiota myös keikkapaikan palveluihin ja henkilökuntaan.

Oheistuotteita keikoilta ostavat useimmin 36 – 45 –vuotiaat. Suosituin keikalta ostettava tuote on T-paita. Kaikista vastaajista oheistuotteita oli viimeisen vuoden aikana ostanut lähes joka viides ja keskimäärin niihin oli käytetty rahaa 65 euroa.

Teostolle ilmoitettiin vuonna 2012 yhteensä 56 000 keikkaa, joissa esitettiin yhteensä noin miljoona biisiä. Keikoista lähes kolmasosa järjestettiin pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa, mutta asukaslukuun suhteutettuna elävän musiikin tilaisuuksia oli eniten Kittilässä, Karjalohjalla, Pelkosenniemellä ja Kolarissa.

Alla lisäinfoa keikkakyselystä: esimerkiksi yleisön mielestä sopivat lipunhinnat ja keikkojen aloitusajat, sekä suomalaisten TOP5-toiveartistit. Sijoilla kuusi ja seitsemän olivat muuten Metallica ja Popeda. Kissin keikalle haluaisi viisi vastaajaa tuhannesta.




Teksti: Ano Sirppiniemi
Infograafit: Tuukka Lindqvist

Jaa somessa
Evästeet Teoston verkkosivustolla

Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallentuu tietokoneellesi tai muulle laitteellesi ja tallentaa tietoa käynnistäsi Verkkosivustolla. Evästeiden avulla Teosto parantaa palveluidensa käytettävyyttä.

Evästeillä kerättyjä tietoja ei lähtökohtaisesti yhdistetä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin, mutta jotkut evästeillä kerättävät tiedot saattavat olla välillisesti yhdistettävissä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin.

Lue lisää tietosuojalausekkeestamme ja evästeselosteestamme.

Evästekategoriat
Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä verkkosivustomme saatavuuden varmistamiseksi. Ne esimerkiksi lataavat osan verkkosivustomme toiminnoista etukäteen nopeuttaakseen verkkosivuston latautumista. Välttämättömiä evästeitä käytetään myös valitsemiesi asetusten määrittämiseen ja muistamiseen. Voit kieltää välttämättömien evästeiden käytön selainasetuksissasi, mutta huomioithan, etteivät verkkosivuston kaikki toiminnot ja osat sen jälkeen toimi välttämättä kunnolla.
Lisätietoja evästeistä

Analytiikkaevästeet

Käytämme analytiikkaevästeitä kehittääksemme verkkosivustomme toimintaa. Analytiikkaevästeillä kerätään tietoa muun muassa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivustoamme ja miten he navigoivat verkkosivuston eri välilehtien välillä. Tietoja käytetään lähtökohtaisesti anonyymissä muodossa.
Lisätietoa: tietosuojalauseke ja evästeseloste

Toiminnalliset evästeet

Toiminnallisten evästeiden avulla voimme tarjota verkkosivustollamme erilaisia toimintoja, kuten soittolistoja ja reaaliaikaisen chatin. Jos kiellät toiminnallisten evästeiden käytön, osa tai kaikki näistä toiminnoista ei välttämättä toimi oikein.
Lisätietoa evästeistä

Markkinointievästeet

Markkinointievästeet auttavat meitä räätälöimään markkinointia ja tarjoamaan verkkosivustomme käyttäjille tulevaisuudessa yksilöllisempiä palveluita. Keräämme markkinointievästeiden avulla tietoja esimerkiksi käyttäjän käyttäytymisestä ja mieltymyksistä verkkosivustollamme.
Lisätietoa evästeistä