13.12.2017 Teksti: Mervi Vuorela. Kuvat: Kreetta Järvenpää

Säveltäjä-tuottaja Patric Sarin oli vielä 2000-luvun alussa ”liian ruotsalainen” suomalaisen levy-yhtiöväen makuun. Nykyisin hänen tarttuvat popmelodiansa kelpaavat useille Suomen eturivin artisteille.
 

Patric Sarin on varsin epätyypillinen suomalainen biisintekijä. Hän rakastaa iloista popmusiikkia eikä häpeile sanoessaan, että kuuntelee enimmäkseen listahittejä. Hän nauttii tarttuvista melodioista eikä kiinnitä paljoakaan huomiota lyriikoihin.

Sarin on opiskellut laskentatoimea ja rahoitusta, mutta ei koskaan musiikkia. Hän on itsevarma ja kokee, että hänen biisinsä ovat uskottavia olematta surullisia tai vakavia. Hän vaikuttaa – herranen aika – jopa tyytyväiseltä elämäänsä!

”Miksi aina pitää laulaa, että menee huonosti?”, Sarin kysyy.

”Mielestäni mikä tahansa fiilis biisissä on hyvä. Jos kävelee kadulla uusissa farkuissa, aurinko paistaa ja on tosi hyvä fiilis, sekin on aivan ihana tunne. Ei biisi ole automaattisesti muovinen, jos se ei kerro kärsimyksestä.”

Kuluvan vuosikymmenen aikana Sarin on alkanut saada hengenheimolaisia etenkin nuoremmasta ikäluokasta. Heille kansainvälinen listapop tai ”bilepop” ei ole kirosana vaan jotain, mitä kohti pyrkiä.

Suuntaus on ravistellut koko suomalaista musiikkibisnestä ja saanut sen avautumaan ulospäin. Sarin oli kehityksen etunenässä 2000-luvun alussa yhdessä Jukka Immosen, Jaakko Salovaaran ja Maki Kolehmaisen kanssa. Heidät erotti kollegoistaan se, että he lähtivät Ruotsiin.

”Suomessa oli silloin vahvat muurit musaskenen ympärillä. Kukaan ei uskaltanut edes soittaa ulkomaille, koska olisi pitänyt puhua englantia. Tämä ala kuitenkin vaatii sen, että pidetään yhteyttä muihin ja reissaillaan. Ruotsalaiset ja jenkit ovat siinä hyviä. Ne sanovat, että mennään hengailemaan, vaikka eivät edes tarkoittaisi sitä, mutta siitä tulee lämmin fiilis. Suomalaisilla taas on huono itseluottamus, vaikka meillä on täällä oma melankolinen juttumme, jota muutkin voisivat alkaa haluta tehdä, jos se vaan saataisiin markkinoille”, Sarin sanoo.

Saatuaan jalkansa ruotsalaisen musiikkibisneksen ovenrakoon Sarin alkoi luoda kansainvälisiä kontakteja artisteihin ja musiikintekijöihin. 2000-luvun alkupuolella hän asui Tukholmassa viikon per kuukausi. Mutta kuinka vastavalmistunut kauppatieteiden maisteri oikein päätyi biisintekijäksi Ruotsiin?

Kaksi tuhatta syytä olla onnellinen

Patric Sarin (s. 1973) oli ala-asteen viidennellä luokalla, kun hän löysi vaatekaapista äitinsä akustisen kitaran. Oppiakseen lukemaan tabulatuureja hän kävi yhden tunnin kitarakoulussa ja jatkoi sen jälkeen harjoittelemista kotona. Soittoinnostusta ruokkivat Sarinin omat suosikit Abba, The Beatles, Elvis, Simon & Garfunkel ja country-musiikki.

Lukioiässä Sarin hurahti heviin ja kitasankareihin kuten Steve Vai ja Joe Satriani. Hän lainasi kaveriltaan neliraiturin ja huomasi yhtäkkiä tekevänsä omia biisejä.

Kauppakorkeakoulua edeltävällä valmennuskurssilla Sarin tutustui kahteen musiikintekijään, Patrik Ekmaniin ja Marcus Granbergiin, joiden kanssa hän alkoi soittaa cover-keikkoja. Keikkailun myötä Sarin huomasi, ettei esiintyminen ollut hänen juttunsa. Hän kuitenkin jatkoi biisien kirjoittamista Granbergin kanssa ja sai sitä kautta ensimmäisen sävellysdiilinsä. Sen takana oli Roxette-mies Per Gesslen omistama kustannusfirma Tom Bone Music.

”Silloin olin juuri valmistunut Hankenilta, ja minulla olisi ollut oikeitakin duuneja tarjolla. Päätin kuitenkin skipata ne ja rupesin säveltämään. Se oli periaatteessa elämäni suurin riski. Olen ehkä tuhat kertaa miettinyt, että lopettaisin säveltämisen, mutta kaksi tuhatta kertaa olen ollut onnellinen siitä, että olen jatkanut”, Sarin sanoo.

Aluksi Sarin sävelsi pääasiassa ulkomaisille artisteille, koska suomalaisten levy-yhtiöihmisten mielestä hänen musiikkinsa oli liian ”ruotsalaista”, toisin sanoen liian iloisen ja kansainvälisen kuuloista. Ruotsissa Sariniin taas suhtauduttiin aluksi varauksellisesti, koska hän tuli Suomesta – maasta, jonka musiikkitarjonnasta moni tiesi vain Bomfunk MC'sin.

Sarinin ensimmäinen Suomeen tekemä kappale oli Idolsin ensimmäisen tuotantokauden finalistiryhmän esittämä Tuulet puhaltaa. Sen jälkeen hän on tehnyt biisejä monille Idols-artisteille Antti Tuiskusta Anna Abreuhun sekä toiminut ohjelman neljännen tuotantokauden tuomarina.

”Ruotsissa moni suhtautui Idolsiin b-luokan hommana, mutta minulle Idols oli hyvä projekti, koska sain tehdä sellaista musaa mitä halusinkin. Tyylini kirjoittaa ei ehkä sopinut suomalaisille, mutta sitten tuli Antti Tuisku, joka tykkäsi tehdä samantyyppistä musaa. Säveltäjälle kypsyys tarkoittaa ehkä juuri sitä, että uskaltaa kirjoittaa sitä, mitä osaa. Minulle ne ovat pop ja melodiat.”

Musiikin ja muun elämän yhteensovittaminen

Viime aikoina Patric Sarin on tehnyt musiikkia muun muassa Saara Aallon, Roope Salmisen, Pikku G:n, Isac Elliotin, Mikael Gabrielin ja Sara Forsbergin kanssa. Hiljattain hän kävi myös Oslossa tekemässä biisejä Julie Berganin ja Margaret Bergerin kanssa.

Menestyneimmät kertosäkeensä Sarin on tehnyt sulkeutumalla yksin studioonsa, ottamalla kitaran käteensä, lauleskelemalla ja viilailemalla. Hän nauttii myös biisinkirjoitussessioista muiden kanssa, vaikka sanookin prosessin olevan toisinaan hankala.

”Jos tyyppien kemiat eivät kohtaa, co-write-tilanteet ovat tosi hankalia. Jos huoneessa on paljon egoja ja mielipiteitä, voi tulla huono kompromissi. Jos taas hyvät tyypit ja kemiat kohtaavat, tulee hirveä buusti ja syntyy tosi hienoja biisejä. Yksin kirjoittamisessa on se kiva puoli, että voi seurata omaa ideaansa. Se on sellaista rauhallista tekemistä ja ehkä suomalaisin tapa tehdä musiikkia”, Sarin sanoo.

Sävellystöidensä ohessa Sarin toimii HMC Publishing / Warner Music Finland Oy:n Creative Directorina eli kustannustoiminnan johtajana.

”Creative directing on periaatteessa sitä, että päätän, mihin me ollaan menossa tämän homman kanssa. Lisäksi yritän auttaa meidän säveltäjiä suunnittelemaan uriaan, fokusoitumaan ja kytkeytymään eri proggiksiin. Järjestän myös biisintekoleirejä ja käyn ulkomailla tapaamassa vanhoja kontaktejani. Tykkään tästä duunista, koska minulle on myönnetty yksi päivä viikossa säveltämiseen.”

”Elämä on välillä vähän kiireistä, koska minulla on kolme lasta ja vaimo. Ennen vain musa oli oikeaa elämää, mutta nykyisin yritän saada musan erotettua oikeasta elämästä.”

Jos Patric Sarin saisi tehdä biisin kenelle tahansa artistille, kuka se olisi? Tai kenen kanssa hän haluaisi tehdä yhteistyötä?

”Haluaisin kirjoittaa Ed Sheeranin kanssa. Tykkään sen musasta ja etenkin sen tosi kermaisista balladeista. Ne koskettavat minua. Toki jokaisen toplinerin unelma olisi istua alas Max Martinin kanssa. Mutta se on niin itsestäänselvyys, että siksi Ed Sheeran.” 

Patric Sarin coachaa keväällä Top 20 Future Hitmakers -kurssilla

Teosto, Music Finland ja Musiikkikustantajat järjestävät Top 20 – Future Hitmakers -kurssin nuorille, lupaaville musiikintekijöille keväällä 2018. Kurssilla musiikintekijät, kustannus- ja levy-yhtiöiden edustajat kertovat omista työskentelytavoistaan,  urapolustaan ja alan toimintamalleista. Puhujina mm. Patric Sarin, Mikko Tamminen, Tido ja moni muu. Lue lisää: Top 20 -kurssin sivulta. 

 

palaa alkuun