Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Päivi Brink
Kuva: Shutterstock

Teosto tutkii musiikin vaikutusta kuluttajiin

Teoston tutkimuspäällikön Ano Sirppiniemen mukaan Teosto tekee jatkuvasti kuluttajatutkimusta.

– Erityisesti meitä kiinnostavat tällä hetkellä teknisen kehityksen vaikutukset musiikin kuunteluun. Ennakoimme yhteistyössä yliopistojen ja yritysten kanssa, miten kuluttajat tulevaisuudessa käyttävät musiikkia, Sirppiniemi kertoo.

Teostolla on asiakkainaan noin 30 000 musiikin tekijää ja yhtä monta musiikin käyttäjää. Teoston asiakkaita ovat niin tavaratalot, ravintolat, suuret mediatalot kuin yksityisyrittäjätkin, kuten taksit ja kampaamot.

– Tarkoituksemme on tehdä kahden vuoden välein taustamusiikin käytöstä kyselytutkimus, jossa kartoitamme 2000 yritysasiakkaamme musiikin käyttöä. Ensinnäkin kysymme musiikin lähdettä: onko se radio, levy vai taustamusiikkipalvelu. Kysymme, mitä radiokanavaa yrityksessä soitetaan ja mitä merkityksiä siellä musiikille annetaan. Tämä tieto toimii meillä tilityksen välineenä, mutta pyrimme myös herättelemään yrityksiä kiinnittämään huomiota soittamaansa musiikkiin.

Teoston asiakasyrityksissä soi useimmiten (66 % kyselyyn vastanneista) jokin radiokanava, mutta myös kanavan valinnalla on merkitystä. Sirppiniemi huomauttaa, että kuluttajat ovat sitä mieltä, että yrityksessä soiva musiikki vaikuttaa paljon heidän ostokäyttäytymiseensä, mutta yritykset eivät aina huomioi musiikin vaikutusta tuloksen tekoon ja erottautumiseen. Isoilla ketjuilla voi olla hyvin harkittu musiikkistrategia, mutta pienissä yrityksissä asiaa ei aina pohdita.

– Ravintoloissa musiikin merkitys on suurempi kuin esimerkiksi tavarataloissa, ja se vaikuttaa merkittävästi asiakkaiden viihtymiseen. Niissä musiikkia pohditaankin yleensä tarkkaan. Toisaalta esimerkiksi pienissä nuorisovaateliikkeessä luodaan liikkeen ja vaatteiden imagoa taustamusiikilla, jolloin siihen panostetaan. Kyselytutkimuksissa toistuu kuitenkin kuluttajien toivomus, että taustamusiikki pysyisi taustalla, eikä korostuisi liikaa.   

Musiikki voi vaikuttaa ostopäätöksiin myös herättämiensä tunteiden kautta. Tämä on helppo uskoa, mutta vaikea tutkia. Teoston asiakkaat voivat kysyä kuluttajatutkimusten tuloksia omien musiikkivalintojensa tueksi.

Lue lisää:
Tokmannilla taustamusiikki tukee asiakkaiden viihtymistä
Teosto tutkii musiikkialaa
 

Jaa somessa
Evästeet Teoston verkkosivustolla

Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallentuu tietokoneellesi tai muulle laitteellesi ja tallentaa tietoa käynnistäsi Verkkosivustolla. Evästeiden avulla Teosto parantaa palveluidensa käytettävyyttä.

Evästeillä kerättyjä tietoja ei lähtökohtaisesti yhdistetä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin, mutta jotkut evästeillä kerättävät tiedot saattavat olla välillisesti yhdistettävissä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin.

Lue lisää tietosuojalausekkeestamme ja evästeselosteestamme.

Evästekategoriat
Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä verkkosivustomme saatavuuden varmistamiseksi. Ne esimerkiksi lataavat osan verkkosivustomme toiminnoista etukäteen nopeuttaakseen verkkosivuston latautumista. Välttämättömiä evästeitä käytetään myös valitsemiesi asetusten määrittämiseen ja muistamiseen. Voit kieltää välttämättömien evästeiden käytön selainasetuksissasi, mutta huomioithan, etteivät verkkosivuston kaikki toiminnot ja osat sen jälkeen toimi välttämättä kunnolla.
Lisätietoja evästeistä

Analytiikkaevästeet

Käytämme analytiikkaevästeitä kehittääksemme verkkosivustomme toimintaa. Analytiikkaevästeillä kerätään tietoa muun muassa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivustoamme ja miten he navigoivat verkkosivuston eri välilehtien välillä. Tietoja käytetään lähtökohtaisesti anonyymissä muodossa.
Lisätietoa: tietosuojalauseke ja evästeseloste

Toiminnalliset evästeet

Toiminnallisten evästeiden avulla voimme tarjota verkkosivustollamme erilaisia toimintoja, kuten soittolistoja ja reaaliaikaisen chatin. Jos kiellät toiminnallisten evästeiden käytön, osa tai kaikki näistä toiminnoista ei välttämättä toimi oikein.
Lisätietoa evästeistä

Markkinointievästeet

Markkinointievästeet auttavat meitä räätälöimään markkinointia ja tarjoamaan verkkosivustomme käyttäjille tulevaisuudessa yksilöllisempiä palveluita. Keräämme markkinointievästeiden avulla tietoja esimerkiksi käyttäjän käyttäytymisestä ja mieltymyksistä verkkosivustollamme.
Lisätietoa evästeistä