Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Päivi Brink
Kuva: Shutterstock

Teosto tutkii musiikin vaikutusta kuluttajiin

Teoston tutkimuspäällikön Ano Sirppiniemen mukaan Teosto tekee jatkuvasti kuluttajatutkimusta.

– Erityisesti meitä kiinnostavat tällä hetkellä teknisen kehityksen vaikutukset musiikin kuunteluun. Ennakoimme yhteistyössä yliopistojen ja yritysten kanssa, miten kuluttajat tulevaisuudessa käyttävät musiikkia, Sirppiniemi kertoo.

Teostolla on asiakkainaan noin 30 000 musiikin tekijää ja yhtä monta musiikin käyttäjää. Teoston asiakkaita ovat niin tavaratalot, ravintolat, suuret mediatalot kuin yksityisyrittäjätkin, kuten taksit ja kampaamot.

– Tarkoituksemme on tehdä kahden vuoden välein taustamusiikin käytöstä kyselytutkimus, jossa kartoitamme 2000 yritysasiakkaamme musiikin käyttöä. Ensinnäkin kysymme musiikin lähdettä: onko se radio, levy vai taustamusiikkipalvelu. Kysymme, mitä radiokanavaa yrityksessä soitetaan ja mitä merkityksiä siellä musiikille annetaan. Tämä tieto toimii meillä tilityksen välineenä, mutta pyrimme myös herättelemään yrityksiä kiinnittämään huomiota soittamaansa musiikkiin.

Teoston asiakasyrityksissä soi useimmiten (66 % kyselyyn vastanneista) jokin radiokanava, mutta myös kanavan valinnalla on merkitystä. Sirppiniemi huomauttaa, että kuluttajat ovat sitä mieltä, että yrityksessä soiva musiikki vaikuttaa paljon heidän ostokäyttäytymiseensä, mutta yritykset eivät aina huomioi musiikin vaikutusta tuloksen tekoon ja erottautumiseen. Isoilla ketjuilla voi olla hyvin harkittu musiikkistrategia, mutta pienissä yrityksissä asiaa ei aina pohdita.

– Ravintoloissa musiikin merkitys on suurempi kuin esimerkiksi tavarataloissa, ja se vaikuttaa merkittävästi asiakkaiden viihtymiseen. Niissä musiikkia pohditaankin yleensä tarkkaan. Toisaalta esimerkiksi pienissä nuorisovaateliikkeessä luodaan liikkeen ja vaatteiden imagoa taustamusiikilla, jolloin siihen panostetaan. Kyselytutkimuksissa toistuu kuitenkin kuluttajien toivomus, että taustamusiikki pysyisi taustalla, eikä korostuisi liikaa.   

Musiikki voi vaikuttaa ostopäätöksiin myös herättämiensä tunteiden kautta. Tämä on helppo uskoa, mutta vaikea tutkia. Teoston asiakkaat voivat kysyä kuluttajatutkimusten tuloksia omien musiikkivalintojensa tueksi.

Lue lisää:
Tokmannilla taustamusiikki tukee asiakkaiden viihtymistä
Teosto tutkii musiikkialaa
 

Jaa somessa