Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Henna Hietamäki
Kuva: Kreetta Järvenpää

The Hearing – yhden naisen orkesteri

Ringa Mannerin oikeaa käsivartta koristaa 19 värikästä tatuointia. Ne hän on hankkinut ulkomailla The Hearing -yhtyeensä keikkareissuilla.

”Aluksi oli tarkoitus ottaa tatuointi jokaisella keikkamatkalla, mutta aika ja raha eivät aina riitä”, Manner kertoo.

Yhteensä hän on tehnyt nyt kolmen vuoden aikana 40 keikkaa ulkomailla. Loppuvuodelle luvassa on vielä esiintymiset Islannissa, Italiassa, Saksassa ja Sveitsissä.

Useimmiten sooloartisti Manner matkustaa ulkomaankeikoille yksin.

Matkustaminen on ihanaa, mutta ajoittain on raskasta toimia sekä artistina että keikkamanagerina.

”Yksin ollessa saa keskittyä omaan pärjäämiseensä ja tulee helpommin tutustuttua uusiin ihmisiin.  Välillä on kuitenkin vaikeaa olla vastuussa kaikesta ja matkustaa yksin, syödä yksin, soittaa keikka yksin ja sen jälkeen mennä hotellille yksin”, Manner kertoo.

Ihmeelliset kaapelit

Toisen pitkäsoittonsa tänä vuonna julkaissut The Hearing on yhden naisen elektroninen orkesteri. Ringa ei käytä taustanauhoja, vaan luo musiikkinsa livenä käyttäen syntetisaattoreita, rumpukoneita, sampleria ja mikseriä.

Laulujen kerrostaminen luuppaamalla on myös iso osa The Hearingin musiikkia.

Tämä kaikki tarkoittaa, että lavalla esiintymässä on nainen ja iso määrä erinäisiä elektronisia laitteita ja piuhoja. Se herättää ihastusta – joskus liikaakin.

”Silloin tällöin mietin, että mistä joku ihminen minua keikan jälkeen oikeastaan kiittelee. Siitäkö, että osaan yhdistää kaapeleita, vaikka olen nainen? Esimerkiksi Bratislavassa esiintyessäni henkilökunnan ihmettely aiheesta meni jo vähän yli”, Ringa Manner kertoo.

Hölmö ajatus siitä, että naisten olisi lähtökohtaisesti hankalampaa ymmärtää musiikkiteknologiaa elää kuitenkin edelleen melko tiukassa ja monella naisella voi olla itsellään kynnys tutustua erinäisiin elektronisiin laitteisiin.

”Joskus saan itseni edelleen kiinni samoista ennakkoluuloista. En saanut keikalla yhtä laitetta toimimaan ja ensimmäinen ajatukseni oli, että en varmaan vain tajua, mitä teen väärin. Vasta myöhemmin selvisi, että laite oli viallinen yksilö, eikä vika ollut millään tavalla minussa”, Manner sanoo.

”Yritän muistaa, että totta kai minä osaan käyttää näitä laitteita yhtä hyvin kuin kuka tahansa, joka on käyttänyt niitä yhtä kauan.”

Odottamaton kohtalo

Manner on oppinut pelottoman suhtautumisen uusien instrumenttien kokeilemiseen kymmenen vuotta sitten perustetussa Pintandwefall-yhtyeessä. Neljä lukiolaisystävää halusi perustaa bändin, jossa kaikki soittavat soittimia, joita he eivät osaa.

Tarkoituksena oli mennä nolaamaan itsensä lavalle. Manner oli laulanut monissa kuoroissa, mutta ei ollut soittanut mitään instrumentteja.

”Olin aluksi aika epäileväinen bändin suhteen, mutta tytöt houkuttelivat minut mukaan sanomalla, että riittää, jos soitan tamburiinia. Vuosien varrella olen sitten opetellut soittamaan myös kitaraa, bassoa, rumpuja ja koskettimia”, Manner kertoo.

Edelleen voimissaan olevan Pintandwefall-bändin lisäksi Manner on laulanut lukuisissa muissa yhtyeissä. Näitä ovat muun muassa tuore elektrotrio Poketto Naifu, Cityman, Jori Sjöroosin ROOX ja Disco Ensemble -yhtyeestä tutun Jussi Ylikosken Big Pharma.

Mannerin upeaa lauluääntä on käytetty myös mainoksissa ja elokuvatrailereissa.

”Olen tosi kiitollinen, että näitä pyyntöjä tulee. Lähden mielelläni aina mukaan uusiin juttuihin, jos ne vain tuntuvat hyvältä ja aika riittää”, Manner kertoo.

”En olisi osannut nuorempana mitenkään arvata, että lauleskelisin erinäisissä studioissa ammatikseni.”

Manner säveltää ja sanoittaa itse kaiken The Hearing -yhtyeensä musiikin. Tästä syystä Teosto-korvauksilla on suuri merkitys hänen henkilökohtaiselle taloudelleen.

”Sain esimerkiksi maksettua loppuvuoden vuokrat kesän keikkojen Teosto-korvauksilla.”

Välillä rahat ja jaksaminen ovat tiukassa, mutta työ on sen arvoista.

”Haluan ja aion tehdä tätä loppuelämäni”, Manner toteaa.

Jaa somessa