Teosto, Teostory, Top 20, Future Hitmakers, Music Finland, Musiikkikustantajat, musiikintekijä
24.05.2018 Teksti: Mervi Vuorela. Kuvat: Lauri Laavakari

Teosto, Music Finland ja Suomen Musiikkikustantajat järjestivät tänä vuonna kolmatta kertaa Top 20 – Future Hitmakers -kurssin. Aloitteleville musiikintekijöille suunnattu kurssi painotti tällä kertaa kansainvälistymistä, mutta osallistujille tärkeintä olivat kotimaisten ikätovereiden kanssa solmitut suhteet.

Grind Studiosin aula Helsingin Kalasatamassa kuhisee kirkasotsaisia musiikintekijöitä. He ovat juuri saaneet päätökseen yhdeksäntuntisen studiopäivän, jonka aikana he tekivät biisin kolmen hengen co-write-tiimeissä. Kohta kappaleet kuunnellaan porukalla, ja musiikkialan ammattilaiset antavat niistä palautetta. Kaikkia jännittää, vaikka luotto omiin hengentuotoksiin on kova. Itsevarmuuden ja ilon suorastaan haistaa ilmasta, mikä tuntuu valtavalta muutokselta vielä kymmenisen vuotta sitten vallinneeseen suomalaiseen musiikki-ilmastoon.

Käynnissä on Top 20 – Future Hitmakers -kurssin viimeinen päivä. Kolmatta kertaa järjestetty kurssi pyrkii aiempien vuosien tapaan auttamaan aloittelevia musiikintekijöitä etenemään urallaan ja verkostoitumaan muiden biisintekijöiden ja alan ammattilaisten kanssa. Tänä vuonna kurssi käsitteli aiempaa enemmän kansainvälisiä markkinoita ja yhdeksi puhujaksi on hankittu brittiläis-saksalainen biisintekijä Michelle Leonard.

”Saimme aiemmilta vuosilta palautetta, että kansainvälisyyttä ei ole käsitelty tarpeeksi”, Music Finlandin vientipäällikkö Katariina Sorsa sanoo. ”Niinpä päätimme tänä vuonna omistaa yhden kurssikerran kansainvälistymiseen ja kansainvälisiin markkinoihin. Sillä kurssikerralla kotitehtävänä oli vain englanninkielisiä tehtävänantoja, joten kaikki ovat kirjoittaneet kevään aikana ainakin yhden englanninkielisen biisin.”

Kiinnostus kansainvälisiin markkinoihin on ollut alusta asti yksi Future Hitmakers -kurssin valintakriteereistä. Muiksi kriteereiksi Sorsa listaa hakijan innostuneisuuden, urasuunnitelmat ja valmiuden tehdä biisejä muillekin kuin itselle.

”Etsimme tuoreita tekijöitä, joilla on näkemystä tulevaisuuden soundista. Sellaisia, jotka etsivät ensimmäisiä kontaktejaan musiikkibisneksessä, mutta ovat kuitenkin jo tehneet biisejä ja tajunneet, että se on heidän juttunsa”, Sorsa sanoo.

Sorsa toivoo Future Hitmakers -valmennuksen johtavan siihen, että kurssilaiset päätyisivät biisinkirjoittajiksi Suomen ja ulkomaan musiikkikentille.

”Toivomme, että heistä tulisi ammattitekijöitä – menestyneitä sellaisia.”

Enemmän muistiinpanoja kuin koulussa

Ivan Drobych, 18, on tämänvuotisen Future Hitmakersin nuorin osallistuja. Hän kertoo hakeneensa kurssille saatuaan siitä vinkin musiikin monitoimimies Risto Asikaiselta.

”Risto Asikainen teki viime vuonna yhteistyötä veljeni kanssa. Kun olin yksi päivä mukana sessioissa katselemassa, annoin Ristolle musiikkiani, ja Risto suositteli tätä kurssia. Olin heti että wow, kuulostaapa tosi siistiltä ja motivoivalta. Olin juuri päässyt ruotsin tunnilta, kun sain meiliä, että olen päässyt mukaan kurssille. Se oli huikea ja inspiroiva tunne!”, Ivan sanoo.

Tuottaja-isän ja sanoittaja-äidin perheeseen syntynyt Ivan sanoo kuunnelleensa kaikenlaista musiikkia lapsesta saakka. Hän aloitti musiikin harrastamisen rumpujensoitolla ja on sittemmin soittanut bändeissä ja musiikkiluokalla. Biisintekijäherätyksen Ivan koki yläasteen lopussa innostuttuaan rapista ja R'n'B:stä. Siitä lähtien hän on tehnyt omia biittejä.

Ivan kertoo hyötyneensä Future Hitmakers -kurssista valtavasti ja tehneensä jopa enemmän muistiinpanoja kuin koulussa.

”Koko kurssi on ollut erittäin iso potku perseelle, ja kaikki ihmiset ovat olleet tosi siistejä. Ystävällisyys tuntuu täällä. Olen kehittynyt paljon etenkin biisinkirjoitustilanteissa, kun on ollut pakko saada musiikkia aikaiseksi. Ja olen päässyt kuulemaan mentorien kertomuksia siitä, miten hommat etenevät musabisneksessä.”

Kurssin päättäneessä co-write-studiopäivässä Ivan toimi trackerina eli tuottaja-säveltäjänä ja äänittäjänä. Biisi syntyi kivuttomasti, ja Ivan aikoo jatkaa musiikin tekemistä kurssikavereidensa kanssa myös tulevaisuudessa.

”Olen jutellut tosi monen kanssa, että tehdään musaa yhdessä jo lähitulevaisuudessa. Tämä verkostoituminen on ollut ihan huikeaa! Yksi syy kurssille hakeutumiseen oli juuri se, että halusin tutustua ikäluokkani tuottajiin ja biisinkirjoittajiin, ja saada uusia ystäviä.”

Itsevarmuutta rakentamassa

Myös Miisa Tunturi kehuu kurssilla solmimiaan ystävyyssuhteita. Hän sanoo hakeneensa kurssille tutustuakseen samanhenkisiin ihmisiin ja päästäkseen eteenpäin biisinkirjoittajan urallaan – ja saaneensa sitä, mitä tilasi.

”Ehkä paras tältä kurssilta saamani asia ovat tuttavat, joiden kanssa aion jatkossakin tehdä co-write-juttuja. Olen päässyt tekemään musiikkia neljän eri tiimin kanssa. Jännityksestä huolimatta homma on toiminut joka kerta, ja biiseistä on tullut tosi hyviä”, Miisa sanoo.

Tämänpäiväisessä studiosessiossa Miisa toimi toplinerina eli melodiantekijänä, kirjoitti sanoja ja lauloi biisin lauluraidat. Hänen tiiminsä tehtävänantona oli tehdä kappale Mira Luodille.

”Saimme siihen pikkuohjeita, mutta emme mitään hirveän suuria raameja. Kuuntelimme aluksi Miran biisejä, ja lähdimme sitten ideoimaan. Ennen tätä kurssia en ollut tehnyt co-write-juttuja. Olen kyllä kirjoittanut muutaman kerran biisejä yhdessä, mutta vähän eri tavalla. Tämä oli ehkä enemmän sitä, miten kuvio menee oikeassa maailmassa.”

Miisa Tunturi sanoo tehneensä omia biisejä lapsesta lähtien. Sen ohessa hän on soittanut viulua ja ollut musiikkiluokilla. Yläkouluikäisenä Miisa alkoi suhtautua biisintekemiseen tosissaan. Viime syksynä hän aloitti pop&jazz-laulun pääaineopinnot Turun konservatoriolla.

”Musan tekeminen on se juttu, mitä haluan tehdä. Olen saanut siihen itsevarmuutta tältä kurssilta. Kun omista biiseistä on annettu palautetta eri tavalla kuin koskaan aikaisemmin, on tullut sellaista varmuutta, että tietää mitä pitää kehittää.”

LUE MYÖS:
Kurssin puhuja Michelle Leonard - tähtien taustalla ympäri maailmaa

KATSO MYÖS MIISAN VIDEOBLOGI: