22.05.2018 Teksti: Henna Hietamäki. Kuvat: Lauri Laavakari

Saksalais-englantilainen Michelle Leonard on säveltänyt pop-musiikkia useille kansainvälisille – myös suomalaisille - artisteille vaihtuvien tiimien kanssa. Hänen tavoitteenaan on luoda kappaleita, jotka muodostuvat henkilökohtaisiksi ja rakkaiksi sekä biisin esittävälle artistille että yleisölle.

”Jos en olisi laulunkirjoittaja, tuntisin oloni varmasti yksinäiseksi”, pop-muusikko, laulunkirjoittaja ja tuottaja Michelle Leonard toteaa. Hän työskentelee jatkuvasti eri artistien ja tuottajatiimien kanssa ympäri maailmaa ja on viime vuosina tullut saksalaisille tutuksi myös roolistaan Popstars-ohjelman tuomarina.

”Musiikki on tapani olla yhteydessä muihin ihmisiin. Mielestäni artistit kommunikoivat maailman kanssa lahjallaan, joka on tehty jaettavaksi.” Michelle onkin perehtynyt musiikin jakamiseen ja yhteistyöhön.

”Olen utelias ja leikkisä ihminen. On mahtavaa tavata uusia ihmisiä ja päästä työskentelemään heidän kanssaan”, Michelle kertoo.

Hän kävi keväällä jakamassa ajatuksiaan hittien teosta kotimaamme tuleville pop-nikkareille Top 20 – Future Hitmakers -kurssilla, jonka Teosto, Music Finland ja Suomen Musiikkikustantajat järjestivät.

”Kappaleiden kirjoittamisen luova prosessi antaa minulle suurta tyydytystä ja olen aina mielissäni, kun saan jaettua jotain oppimaani uusille tekijöille.”

Yhteistyötä suomalaisten musiikintekijöiden kanssa

”Suomessa ja Saksassa on molemmissa vahva ja edistyksellinen pop-kenttä. Meillä on paljon kulttuurisia ja tyylillisiä yhtäläisyyksiä. Olen iloinen kaikesta, mitä olen saanut tehdä suomalaisten muusikoiden ja tuottajien kanssa! Esimerkiksi Jaakko Salovaaran kanssa olemme tehneet yhdessä useita kappaleita, joita pitchaamme eri artisteille”, Michelle kertoo.

”Pidän myös kovasti LCMDF-bändin naisista, joita olen tavannut sekä Suomessa että Berliinissä.”

Kansainvälisten työpajojen lisäksi Michelle opettaa Saksan Popakademie-koulussa Mannheimissa. Hän haluaa tarjota oppilailleen käytännön työkaluja musiikintekemiseen ja auttaa heitä ymmärtämään musiikkibisneksen peruskysymyksiä, kuten millaisia sopimuksia kannattaa kirjoittaa. Tärkeintä on kuitenkin säveltäjien tukeminen luovassa työssä.

”Haluan, että oppilaistani tulee parhaita versioita heistä itsestään. En halua ohjailla heitä liikaa johonkin tiettyyn suuntaan, sillä tiedän, kuinka herkkä oman äänen etsimisen polku on ja kuinka vaikeaa on, jos suunta hukkuu. On tärkeää luottaa omaan visioon”, Michelle toteaa.

Hän peräänkuuluttaa sitä, että tekemisen ilo ei saa kadota, vaikka musiikkia tehdään ammattimaisesti. Nautinto, vapaus ja aito ilo ovat asioita, jotka johtavat oikeaan suuntaan ja onnistumisiin.

askel ammattimaiseksi musiikintekijäksi

Michellen oma polku musiikintekijänä alkoi teini-ikäisenä, jolloin hän kirjoitti päiväkirjansa takaosaan lyriikoitaan. Sitten hän lauloi kirjoittamiaan kappaleita kasettinauhurille, kuunteli ja mietti, millaisia instrumentteja, sovituksia ja rakenteita niihin voisi yhdistää.

”Ensimmäiset omat demonikin tehtiin näin”, Michelle kertoo. Hänellä oli visio, jonka tuottajat   toteuttivat.

23-vuotiaana Michelle sai kunnon palkkion isoon mainokseen säveltämästään kappaleesta ja päätti perustaa studion ystävänsä kanssa. Ystävykset rakensivat studion Michellen asunnon kellariin ja haalivat sen täyteen erilaisia soittimia ja äänitystekniikkaa.

”Se oli hauskaa, monipuolista ja myös kaoottista aikaa”, Michelle kertoo.

”Emme hallinnoineet toimintaamme kovin ammattimaisesti ja rahat loppuivat pian, mutta se oli tärkeää omien kokeilujen ja oppimisen aikaa.”

Sähköpiano ja syntetisaattorit ovat Michellelle omimmat instrumentit, mutta nykyään hän keskittyy kirjoittamiseen ja antaa toisten keskittyä studiossa soittamiseen ja täydellisten saundien hakemiseen.

Hän toteaa, että ammattimainen toiminta laulun teon maailmassa alkoi siitä, kun hän astui itsensä ulkopuolelle ja alkoi tehdä kappaleita ajatellen erityisesti kuuntelijoita ja muita esittäjiä.

”Jos ihmisiltä kysytään, mikä on heille rakkain kappale, hyvin harva nimeää jonkin itse kirjoittamansa teoksen. Toisen tekemä musiikki voi tulla hyvin lähelle ja muuttua osaksi omaa sielua. Näitä yhteisiä nimittäjiä yritän löytää kirjoittaessani kappaleita toisille artisteille”, Michelle kertoo.

Hän pohtii, että kirjoittamisella ja säveltämisellä on ollut tärkeä rooli oman hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja tunteiden käsittelyssä.

Musiikin teko vaatii lahjakkuutta – ja rahaa

Uusille biisien kirjoittajille hän toivoo paljon rohkeutta – ja tukea.

“Menestyväksi säveltäjäksi ja tuottajaksi päätyminen vaatii paljon muutakin kuin lahjakkuutta ja vaivannäköä. Tulevat huipputekijät tarvitsevat taloudellista tukea ja apua verkostoitumiseen. Ihmiset monesti unohtavat, että musiikin tekeminen ei ole ilmaista”, Michelle toteaa.

Hän toivoo, että lähitulevaisuudessa tehtäisiin merkittäviä muutoksia siihen, miten netissä kulutettavan musiikin tulot ohjautuvat musiikintekijöille.

“Haluan katsoa tulevaisuuteen enkä haikaile menneitä markkinoita, mutta internet on saatava reilummaksi tekijöille. Tähän tarvitaan joukkovoimaa”, Michelle toteaa.

“Näinä tekoälyn ja tekniikan aikoina on tärkeää pitää kiinni humaaneista arvoista ja laadukkaasta sisällöstä, jolla on sielu.”

Top 20  –  Future Hitmakers

Teosto, Suomen Musiikkikustantajat ja Music Finland järjestivät keväällä 2018 jo kolmatta kertaa aloitteleville musiikintekijöille Top 20 - Future Hitmakers -kurssin. Kurssilla musiikintekijät, kuten Mikko Tamminen, Tido, Axel Ehnström ja Michelle Leonard, kertoivat omista työskentelytavoistaan ja mentoroivat alalle pyrkiviä musiikintekijöitä. Lisäksi kustannus- ja levy-yhtiöiden edustajat valottivat alan lainalaisuuksia ja toimintamalleja.  Lue lisää kurssista