Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Anni Mattila
Kuva: Antti Kokkola

Voisiko musiikille kehittää uusia käyttötapoja?

Sanotaan, että musiikista on tullut “sekundäärinen tuote”. Musiikin ainutlaatuinen voima tunnelmien luojana on kuitenkin kiistaton. Voisiko musiikin yhdistää johonkin yllättävään onnistuneesti?

Musiikista sanotaan tulleen “secondary product” se ei itsessään tuota, vaan se on lisäarvo, joka asetetaan muiden tuotteiden päälle. Kuuntelen artistin musiikkia vähintään puoli-ilmaiseksi netin kautta, mutta ostan fanipaidan tai muuta kivaa.

Tämä on viesti, jonka jatkuvasti saan esimerkiksi kansainvälisiä blogeja seuratessani. Musiikki ei kuitenkaan ole katoamassa mihinkään vaan se on kasvavissa määrin yhä tärkeämpi osa ihmisten elämää. Meidän musiikin ammattilaisten olisikin ehkä syytä leikitellä ajatuksella, miten musiikki konkreettisesti tuo sitä lisäarvoa maailmaan.

Eli suoraan sanottuna: kerran harva enää ostaa musiikkia, niin miten se musiikki voisi edelleen muuttua euroiksi musiikintekijän tilille. Enkä puhu pelkästään artisteista, vaan musiikintekijöistä ylipäätään.

Asiaa voi lähestyä esimerkiksi Frans Johanssonin “The Medici Effect” -teorian avulla. Johansson esittää, että näennäisen erilaiset asiat voivat yhdistyä huikeiksi innovaatioiksi, kunhan vain uskaltaa ajatella niiden tavanomaisimpien yhdistelmien ulkopuolelle. The Medici Effect onkin tietynlainen ylistys poikkitieteellisyydelle ja -taiteellisuudelle.

Johansson kertoo muun muassa, miten Zimbabwen pääkaupungissa Hararessa rakennettiin uuteen toimistorakennukseen ilman sähköä toimiva ilmastointi opiskelemalla termiittikekojen ilmanvaihtojärjestelmiä, ja Australiassa myös länsimaalaisten keskuudessa hittituotteeksi nousi “burkini”, eli alunperin musliminaisille suunniteltu uimapuku.

Yhdistelminä kerrostalo ja termiitit sekä burkha ja aurinkoranta ovat absurdeja, mutta molemmat johtivat taloudellisesti kannattavaan ja jopa yhteiskunnallisesti merkittävään innovaatioon.

Jos otamme toiseksi muuttujaksi musiikin ja toiseksi jonkin sattumanvaraisen asian, mihin päädymme? Luultavasti lukuisiin toteutuskelvottomiin ideoihin, mutta kenties myös loistaviin innovaatioihin.

Musiikissa oleellisinta on tunne, jonka se luo. Elokuvan kohtaus muuttuu romanttisesta kauhuksi tai luontodokumentiksi sen myötä, minkälaista musiikkia kuvan päälle soitetaan. Mihin asioihin yhdistelemällä tätä tunteenluojaa voisimme keksiä jotain hullua ja ainutlaatuista?

Musiikin arvo tulee tunteesta, jonka se meissä herättää. Se luo tunnelmia, jotka luovat yhteyden tunnetta ja yhteisöllisyyttä, energisyyttä tai rauhallisuutta. Linnunlaululla ja meren kuohunnalla on tutkitusti stressiä alentavia ja keskittymistä lisääviä vaikutuksia. Kuinka monen toimistolla soi ambienssilevyt jo taustalla? Niinpä, kieltämättä itseänikin ajatus vielä hieman huvittaa.

Olen kuitenkin alkanut käyttää erilaisia meditatiivisia nauhoja kotona, joiden avulla voin suunnata rauhoittumista ja keskittymistä johonkin käsillä olevaan tehtävään. Musiikin ammattilaisena en voi esimerkiksi kirjoittaa näitä blogitekstejä musiikkia kuunnellen, mutta kaupungin iloinen sorina ikkunasta tai meditaatiolevy lisää keskittymistäni huomattavasti. Äänisuunnittelu onkin samanlaista tunnelman luomista kuin mikä tahansa muukin sisustaminen, ja yksi esimerkki siitä, miten musiikilla voidaan ohjata ihmisiä.

Äänisuunnittelun lisäksi tunteiden ja tunnelmien ohjaamisen vaikutuksia ja keinoja lienee loputtomasti. Kukapa meistä ei esimerkiksi uskoisi iloisen musiikin voimaan, kun koti pitää saada äkkiä siivotuksi.

Jos musiikki todella on niin keskeinen osa yhteiskuntaamme lukuisilla eri tavoilla, eikö voisi olettaa, että mahdollisuudet luoda lisää työpaikkoja musiikin ammattilaisille olisivat loputtomat? Miksi siis tuntuu, että vain yhä rämmimme jatkuvasti laskevien levymyyntien ja verrattain pienten streaming-tuottojen suossa? Voisiko löytyä jotain muuta, jotain mitä ei olla vielä osattu konseptoida?

Itselläni ei ole vastauksia, ainoastaan kysymyksiä. Johanssenin Medici Effect -konsepti tarjoaa joka tapauksessa loistavia työkaluja haastaa omaa ajatteluaan ja löytää niitä luovia, yllättäviä ratkaisuja. Mahdollisuuksia kyllä on ne vain pitää löytää, viimeistellä ja viedä eteenpäin. Jos joku lukijoista innostui ja haluaisi keskustella asiasta lisää, niin istutaan alas ja katsotaan, millaisia vaihtoehtoja me keksimme.

Jaa somessa
Annathan meille palautetta!

Kehitämme verkkosivujamme ja otamme mielellämme vastaan palautetta. Vastaaminen onnistuu nopeasti!

Evästeet Teoston verkkosivustolla

Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallentuu tietokoneellesi tai muulle laitteellesi ja tallentaa tietoa käynnistäsi Verkkosivustolla. Evästeiden avulla Teosto parantaa palveluidensa käytettävyyttä.

Evästeillä kerättyjä tietoja ei lähtökohtaisesti yhdistetä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin, mutta jotkut evästeillä kerättävät tiedot saattavat olla välillisesti yhdistettävissä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin.

Lue lisää tietosuojalausekkeestamme ja evästeselosteestamme.

Evästekategoriat
Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä verkkosivustomme saatavuuden varmistamiseksi. Ne esimerkiksi lataavat osan verkkosivustomme toiminnoista etukäteen nopeuttaakseen verkkosivuston latautumista. Välttämättömiä evästeitä käytetään myös valitsemiesi asetusten määrittämiseen ja muistamiseen. Voit kieltää välttämättömien evästeiden käytön selainasetuksissasi, mutta huomioithan, etteivät verkkosivuston kaikki toiminnot ja osat sen jälkeen toimi välttämättä kunnolla.
Lisätietoja evästeistä

Analytiikkaevästeet

Käytämme analytiikkaevästeitä kehittääksemme verkkosivustomme toimintaa. Analytiikkaevästeillä kerätään tietoa muun muassa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivustoamme ja miten he navigoivat verkkosivuston eri välilehtien välillä. Tietoja käytetään lähtökohtaisesti anonyymissä muodossa.
Lisätietoa: tietosuojalauseke ja evästeseloste

Toiminnalliset evästeet

Toiminnallisten evästeiden avulla voimme tarjota verkkosivustollamme erilaisia toimintoja, kuten soittolistoja ja reaaliaikaisen chatin. Jos kiellät toiminnallisten evästeiden käytön, osa tai kaikki näistä toiminnoista ei välttämättä toimi oikein.
Lisätietoa evästeistä

Markkinointievästeet

Markkinointievästeet auttavat meitä räätälöimään markkinointia ja tarjoamaan verkkosivustomme käyttäjille tulevaisuudessa yksilöllisempiä palveluita. Keräämme markkinointievästeiden avulla tietoja esimerkiksi käyttäjän käyttäytymisestä ja mieltymyksistä verkkosivustollamme.
Lisätietoa evästeistä