Siirry sisältöön

Tutkimus: Musiikin suoratoisto on Pohjoismaissa valtavirtaa

24.02.2016

Radio edelleen uuden musiikin löytämisen ykköskanava

Musiikin suoratoistopalvelut edustavat musiikin kuuntelun valtavirtaa neljässä Pohjoismaassa: yhteensä 9,4 miljoonaa kuluttajaa käytti vuonna 2015 suoratoistopalveluita Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Käytetyimpiä suoratoistopalveluita ovat Spotify, Tidal/Wimp, TDC/YouSeePlay ja Apple Music. Kaikista musiikin verkkopalveluista käytetyimpiä Pohjoismaissa ovat Spotify, YouTube ja iTunes.

Muun muassa nämä tiedot käyvät ilmi Polaris Nordic Digital Music Survey -kyselytutkimuksesta, jonka Teosto teetti yhdessä kahden muun pohjoismaisen musiikin tekijänoikeusjärjestön kanssa syyskuussa 2015.

Kuluttajat halukkaita maksamaan digitaalisesta musiikista

Tutkimuksen mukaan jo lähes neljännes internetin käyttäjistä myös maksaa digitaalisesta musiikista. 15-65-vuotiaista kyselyvastaajista 23 % oli viime vuonna maksanut joko suoratoisto- tai latauspalveluiden käytöstä.

64 % kaikista vastaajista oli myös samaa mieltä tai täysin samaa mieltä siitä, että musiikin tekijöille kuuluu maksaa korvaus, jos heidän musiikkiaan soitetaan digitaalisissa palveluissa.

Radio edelleen tärkein uuden musiikin löytämisessä

Radio on edelleen yleisin kanava uuden musiikin löytämiseen kaikissa neljässä maassa. Radion perässä tulevat YouTube ja muut edellä mainitut suoratoistopalvelut.

Yli 40 % vastaajista Suomessa ja Tanskassa ja yli 30 % vastaajista Ruotsissa ja Norjassa valitsi vastaukseksi ”Kuulin sen radiosta”, kun heiltä kysyttiin, mistä he viimeksi kuulivat hyvänä pitämänsä uuden kappaleen. Musiikin suoratoistopalveluiden rooli uuden musiikin löytämisessä on pienempi, mutta se vaikuttaa suurenevan sitä mukaa kuin suoratoistopalveluiden käyttäjämäärät kasvavat.

Ystävät, sosiaalinen media ja musiikkipalvelut olivat musiikin löytämisessä tärkein kanava kyselyn nuorimmille vastaajille (12–17-vuotiaat). He myös todennäköisemmin jakoivat linkkejä kappaleisiin, musiikkivideoihin tai soittolistoihin sosiaalisessa mediassa ja kuuntelivat jaettuja tai valmiita soittolistoja musiikkipalveluissa. Myös heille radio oli kuitenkin kolmanneksi tärkein kanava uuden musiikin löytämiseen.

Teosto tutkii digitaalisen musiikin kulutusta myös Saksassa ja Englannissa

Teosto ulottaa digitaalisen musiikin kulutuksen tutkimuksen myös Saksaan ja Englantiin. Tutkimusyhtiö YouGovin tammikuussa 2016 tekemään kyselyyn on osallistunut tuhat 12-65-vuotiasta internetin käyttäjää kummastakin maasta. Tutkimuksen tulokset julkaistaan myöhemmin keväällä.  

Tietoa tutkimuksesta Polaris Nordic Digital Music Survey 2015

Polaris Nordic Digital Music Survey -kyselytutkimus tehtiin Tanskassa, Norjassa, Suomessa ja Ruotsissa syyskuussa 2015. YouGovin toteuttaman webkyselyn kohderyhmänä olivat 12–65-vuotiaat internetin käyttäjät. Kyselyyn vastasi yhteensä 3 200 ihmistä (800 kustakin maasta).

Kyselyn teettivät kolme pohjoismaista musiikin tekijänoikeusjärjestöä, Koda (Tanska), Teosto (Suomi) ja Tono (Norja), jotka ovat vuodesta 2013 tehneet yhteistyötä Polaris Nordic Alliance -nimikkeen alla. Yhteistyön tarkoituksena on vähentää hallintokuluja ja tehostaa järjestöjen hoitamaa oikeuksien hallinnointia.

Lisätietoja:

Ano Sirppiniemi, tutkimuspäällikkö, Teosto, +358 50 325 6530, ano.sirppiniemi@teosto.fi  

Jaa somessa