Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Päivi Brink
Kuva: Shutterstock

Miten biisit valitaan Spotifyn toimitetuille soittolistoille?

Toimitukselliset ja fiilispohjaiset soittolistat ovat Spotifyn työntekijöiden kokoamia. Samaan tapaan kuin radio-DJ, voi kuraattori valita tietyn teeman tai tunnelman mukaisia kappaleita. Valintaan vaikuttaa moni tekijä, myös algoritmit.

Suoratoistopalvelujen soittolistojen suosio perustuu pitkälti niiden vaivattomuuteen ja siihen, onko se käyttäjälle merkityksellinen. Soittolistan on sovittava käyttäjän kiinnostukseen tiettyä genreä tai teemaa kohtaan. Käyttäjän ei tarvitse itse rakentaa sopivaa biisijonoa, vaan suoratoistopalvelu tarjoaa sen valmiina.

Maailman suurin musiikin suoratoistopalvelu Spotify jakaa soittolistat kolmeen pääryhmään:

  • toimituksen tekemät (Spotify-editorien kuratoimat, listassa tekijätietona ”by Spotify”),
  • käyttäjälle räätälöidyt (algoritmien yksilöllisesti kokoamat)
  • käyttäjien itse tekemät (yksityishenkilöiden luomat).

Spotify on myös Suomen käytetyimpiä musiikin suoratoistopalveluita. Sen toimitukselliset listat ovat keino nostaa esiin suosittuja kappaleita, uutuuksia tai teemojen ja genrejen mukaisia kokonaisuuksia. Fiilislistat ovat yksi alalaji toimituksellisista listoista.

Miksi Spotify kokoaa tunnelmaan tai teemaan perustuvia soittolistoja?

”Spotify tarjoaa laajan valikoiman toimituksellisia ja algoritmisesti optimoituja soittolistoja erilaisten kuuntelijoiden tarpeisiin. Erityisesti tunnelmaan perustuva musiikki ja taustamusiikki on järjestetty omiin soittolistoihinsa, kuten esimerkiksi Focus Hubista löytyviin listoihin. Nämä soittolistat ovat kuratoitu huolellisesti tarjoamaan korkealaatuisen kokemuksen kuuntelijoille, jotka ovat kiinnostuneita tietyistä tunnelmista tai aktiviteeteista, kuten opiskelusta tai rentoutumisesta”, Nordics at Spotify Head of Communications Julia Levander kertoo.

Fiilispohjaiset soittolistat kokoavat yhteen eri artistien musiikkia tunnelman tai käyttötarkoituksen perusteella. Miljoonat käyttäjät kuuntelevat fiilispohjaisia soittolistoja, jotka sopivat vaikkapa treeniin, opiskeluun tai ruoanlaittoon

Näiden soittolistojen teema perustuu tiettyyn tunnelmaan, mielentilaan tai tilanteeseen. Ne sisältävät eri aikakausien ja genrejen musiikkia, 

”Päätavoitteenamme on luoda laadukas, mukaansatempaava käyttökokemus ja kannustaa käyttäjiä jatkamaan alustamme käyttöä. Tunnelma- ja muiden niche-soittolistojen kuratointia ohjaa kuluttajien kysyntä tämän tyyppistä musiikkia kohtaan”, Levander jatkaa.

Tunnelmamusiikin ohella striimaus on tuonut taustaäänet ja -kohinan entistä useamman ulottuville. Tällainen funktionaalinen musiikki, kuten meditaatiorytmit, kevyt pianomusiikki ja kohina, muodostaa Spotifyn verkkosivujen mukaan hyvin pienen osan Spotifyn kaikista striimauksista. Sitä käytetään esimerkiksi keskittymisen apuna. Myös vielä julkaisemattomia funktionaalisia musiikkikappaleita voi tarjota soittolistatoimittajille Spotify for Artistsin avulla.

Kuka päättää toimituksellisten listojen musiikkivalinnat?

Vuonna 2019 julkaistun tutkimuksen mukaan eri suoratoistopalveluilla on yhteensä satoja toimittajia eli kuraattoreja, jotka valitsevat kappaleita toimitetuille listoille. Tuolloin kuraattoreja oli ympäri maailmaa eri suoratoistopalvelujen palveluksessa yhteensä noin 400 henkilöä. Toimituksellisia listoja on tehty vuodesta 2014 alkaen.

Kuraattorit ovat eräänlaisia portinvartijoita musiikille. He päättävät, mitkä kappaleet pääsevät laajojen yleisöjen kuultaviksi suosituilla soittolistoilla. Heillä on samantapainen asema kuin radioiden DJ:illä.

Samaan aikaan kuraattorien työ on sidoksissa digitaalisten alustojen algoritmiseen logiikkaan. Valinnat yhdistyvät datan ja algoritmien pohjalta tehtyihin valintoihin.

Julia Levander kommentoi kuraattorien roolia portinvartioina muistuttamalla, että suurin osa musiikin kulutuksesta tapahtuu kuitenkin toimituksellisten soittolistojen ulkopuolella.

”Vaikka artisti ei pääsisi toimitukselliselle soittolistalle, kuulijat voivat kuitenkin löytää hänen musiikkinsa”, hän muistuttaa.

Spotify kertoo artisteille suunnatuilla verkkosivuillaan, että sen toimituksellisten soittolistojen taustalla on ammattilaiskuraattoreista koostuva toimitustiimi. Soittolistatoimittajat ovat erikoistuneet eri genreihin, tyyleihin, tunnelmiin ja kulttuureihin, ja he tulevat monenlaisista taustoista.

Spotifyn soittolistatoimittajat päättävät, mitkä kappaleet millekin soittolistalle päätyvät. Spotifyn verkkosivujen mukaan he hyödyntävät päätöksenteossa omaa musiikillista asiantuntemustaan sekä dataa käyttäjäyhteisöstä. Suoratoistodatan osoittamat trendit otetaan myös huomioon.

Spotifyn verkkosivuilla kerrotaan, että toimitukselliset soittolistat rakentuvat “toimittajatiimiemme kulttuurisen tietämyksen, intohimon ja asiantuntemuksen” pohjalta yhdistettynä laajaan määrään data-analyysia, jota Spotify kerää yleisön kuuntelutavoista. Käyttäjät vaikuttavat soittolistojen sisältöön kuuntelukäyttäytymisellään. Jokainen toisto, tykkäys, ohitus ja jakaminen kerryttää dataa, jota Spotify hyödyntää kuratoinnissa.

Mitä valintakriteerejä toimituksellisilla soittolistoilla käytetään?

Spotify kertoo artisteille suunnatuilla sivuillaan, että soittolistalle pääsyyn vaikuttaa kokonaisuus: kappaleen pitää sopia listan teemaan ja täyttää tietyt laatukriteerit, sen täytyy mieluiten olla jollain tapaa ajankohtainen tai kiinnostava yleisölle, ja datan tulee tukea sen potentiaalia. Kuraattorit lisäävät listojen kiinnostavuutta pitämällä mukana sekoituksen tuttuja hittejä ja uusia löytöjä.

Kappaleita valitessaan toimittaja arvioi musiikillisia tekijöitä, kuten tempoa, rakennetta ja sävellajia. Hän huomioi myös paikallisen kulttuurisen merkityksen ja ajankohtaiset ilmiöt, jotta erilaisia kappaleita saataisiin monipuolisesti esiin.

Spotify painottaa, että päätökset eivät perustu maksettuihin promootioihin. Soittolistapaikkaa ei voi ostaa eikä maksullinen sijoittaminen ole sallittua.

Mikä on personoitu toimituksellinen soittolista?

Spotifyn mukaan osa toimituksellisista soittolistoista on personoituja eli niiden sisältö muokkautuu eri käyttäjille eri tavalla algoritmin avustuksella. Toimittajat valitsevat ensin ison poolin kappaleita tietyn teeman mukaan, ja sitten algoritmi valitsee poolista kunkin kuuntelijan makuun parhaiten sopivat biisit.

Spotify kertoo, että hybridimallin ansiosta yhä useampi artisti ja kappale saa tilaisuuden tulla esitellyksi kuuntelijoille.

Mikä on artistisivun merkitys?

Kaikki julkaistavaksi tulossa olevat kappaleet voi ennakkoon tarjota toimituksen kuultavaksi Spotify for Artists -sivuston kautta vähintään viikkoa ennen julkaisupäivää. Spotify kertoo, että käytännössä kaikki toimituksellisiin soittolistoihin päätyvät kappaleet tulevat tarjoamisprosessin kautta. Kuraattori eli listan toimittaja tekee valinnat eri soittolistoille kappaleiden kuuntelun ja tarjottujen tietojen pohjalta. 

Tarjouksen yhteydessä artisti tai levy-yhtiö antaa taustatietoja kappaleesta, kuten genre, tunnelma, julkaisusuunnitelma jne. Kuraattorit arvostavat niitä päätöksenteon tukena.

Kun kappale on tarjottu, se tulee koko Spotifyn toimittajatiimin näkyville, eli kaikki maantieteelliset tiimit voivat periaatteessa poimia sen. Jos artistin Spotify-profiilista eli artistisivulta löytyy biografia, tietoa tulevista keikoista sekä laadukkaita kuvia, se on uskottavampi myös soittolistoja kuratoivien henkilöiden silmissä.

Pääsevätkö toimitetuille listoille vain jo tunnetut artistit?

Spotify kertoo käyttävänsä soittolistoja aktiivisesti uusien kykyjen esittelemiseen ja haluavansa lisätä uusia ja tuntemattomampia artisteja eri listoille. Jotkut toimitukselliset soittolistat keskittyvät täysin uusiin tulokkaisiin.

”Sisällytämme soittolistoillemme sekä tunnettuja että tuntemattomia artisteja riippuen heidän merkityksestään soittolistakontekstissa ja käyttäjien kiinnostuksesta”, Levander sanoo.

Mitä hyötyä artisteille ja musiikintekijöille on pääsystä mukaan toimitetulle listalle?

Spotifyn suurimmilla soittolistoilla on maailmanlaajuisesti kymmeniä miljoonia seuraajia. Editorial-lista voi toimia kipinänä, joka sytyttää myös algoritmiset suositukset.

Kun kuuntelijat ovat löytäneet artistin soittolistalta ja alkavat kuunnella tämän muitakin kappaleita, artistin koko katalogin striimit nousevat.

Listat voivat toimia ponnahduslautoina nouseville artisteille. Joissain tapauksissa levy-yhtiötkin seuraavat, ketkä nousevat esiin Spotify-listoilla, ja tämä voi johtaa uusiin sopimuksiin.

”Pyrimme luomaan uusia yhteyksiä fanien ja artistien välille sekä toimituksellisten soittolistojemme että muiden alustan toimintojen kautta”, Levander kertoo.

Kuinka paikallisia toimitukselliset listat ovat?

Spotifyn mukaan sillä on editoreja eri puolilla maailmaa, jotta paikallinen musiikki ja nousevat kyvyt eri alueilla löydetään ja tuodaan osaksi soittolistoja. Spotifyn mukaan kuraattorit myös jakavat löytöjään keskenään yli rajojen. Näin varmistetaan, että jos jokin biisi alkaa kiinnostaa tietyssä maassa, se voidaan nostaa esiin myös laajemmin. Artistin kannattaakin biisiä tarjotessaan huomioida myös kansainvälinen kuulijakunta.

Kuinka usein listat päivitetään?

Joillakin listoilla on säännöllinen vaihtuvuus, kun taas toiset pysyvät pidempään muuttumattomina. Jotkut listat, kuten New Music Friday ja #ThrowbackThursday päivitetään viikoittain. Kaikkein suosituimmat listat saattavat päivittyä parin päivän välein. Osa listoista on ajattomia klassikkokokoelmia, joita päivitetään harvemmin, jopa kuukauden tai parin välein.

”Spotifyn soittolistat päivittyvät uusien julkaisujen ja soittolistakategorian mukaan. Toimitukselliset soittolistat ovat aktiivisia niin kauan kuin niille on käyttäjien kysyntää”, Levander kertoo.

Lue lisää Spotifysta ja soittolistoista

Jaa somessa
Lue lisää