Siirry sisältöön

Teosto ja Nelonen työskentelevät yhdessä kotimaisen musiikin tulevaisuuden puolesta – haussa tuoreita esiintyjiä ensi kesän festareille

02.10.2023

Teosto ja Nelonen Media Live käynnistävät yhdessä kampanjan, joka nostaa esiin uusia, tuoreita musiikin tekijöitä. ”Uudet soundit” -kampanjalla haetaan esiintyjiä ensi kesän Rockfestiin, Raumanmeren juhannukseen ja Suomipop-festivaalille.

Live-esiintyminen ja keikat ovat edelleen musiikkialalla keskeisimpiä keinoja päästä yleisön suosioon. Kun keikkoja ei korona-aikana ollut, monta nuorta musiikintekijää ja tulevaa tähteä menetti mahdollisuutensa päästä esille.

Teosto ja Nelonen Media Live haluavat kuroa umpeen pandemia-ajan kuoppaa tuomalla uusille, nouseville musiikintekijöille mahdollisuuksia päästä suuren yleisön tietoisuuteen. ”Uudet soundit” -kampanjassa kerätään ehdotuksia esiintyjiksi ensi kesän suurimmille festareille.

”Uudistuminen on edellytys suomalaisen musiikin menestymiselle myös tulevaisuudessa. Vaikka vanhat suosikit pitävät pintansa, tarvitsemme jatkuvasti myös uutta verta, joka haastaa totuttua ja luo tuoretta musiikkikulttuuria”, sanoo Teoston viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Vappu Aura.  

”Mennyt kesä osoitti, että suomalaiset ovat edelleen ahkeria livemusiikin kuluttajia: Nelosen festivaaleilla kävi jopa 300 000 festivaalivierasta. Haluamme toimia yhdessä kotimaisen musiikin puolesta ja tarjota myös uusille esiintyjille mahdollisuuden päästä suurten yleisöjen tietoisuuteen”, sanoo Nelosen promoottori Janne Tamminen.

Uusia tuoreita esiintyjiä haussa

Yleisö saa ehdottaa omia, tuoreita suosikkejaan kampanjasivujen kautta lähetettävällä lomakkeella, johon kirjataan myös perustelut. Kampanjassa on mukana kolme erilaista festivaalia: Rockfest (13.–15.6.2024 Hyvinkäällä), RMJ (20.–22.6.2024 Raumalla) ja Suomipop-festivaali (11.–13.7. Jyväskylässä). Kullekin festivaalille valitaan yksi esiintyjä esiintymään ”Uudet soundit” -tittelin alla.

Ehdokkaalla tulee olla omia musiikkijulkaisuja, ammattimainen ote keikkailuun, faneja sekä pääosin itse tehtyjä biisejä ohjelmistossa. Tavoitteena on bongata ajoissa mahdollisia tulevia kestosuosikkeja, joiden musiikissa on myös kotimaista musiikkikenttää uudistava ote.

Omaa suosikkiaan saa ehdottaa 2.10.2023 alkaen osoitteessa teosto.fi/uudetsoundit

Kyseessä ei ole äänestys vaan lopullisen valinnan ehdotusten joukosta tekee tuomaristo. Tuomaristoon kuuluu musiikin pitkän linjan ammattilaisia: puheenjohtajana toimivan Janne Tammisen lisäksi radiotoimittaja Laura Vähähyyppä, tuottaja Riku Mattila sekä musiikkikustantaja ja A&R Manager Semira Ketroussi  Elements Musicilta sekä ja A&R Heikki Puhakainen Kaiku Recordingsilta. Marraskuun alussa julkaistaan ehdokkaiden shortlist ja lopulliset valinnat julkaistaan joulukuussa 2024.  

Esiintyjän kanssa solmitaan normaali sopimus ja maksetaan asianmukaiset palkkiot esiintymisestä. Lisäksi kappaleiden tekijät ja kustantajat saavat Teoston kautta korvauksen musiikkinsa esittämisestä, kun esiintyjät tekevät esiintymisestään ilmoitukset Teostolle.

Lisätietoja kampanjasta: Vappu Aura, Teosto, puh. 050 560 4450, vappu.aura@teosto.fi

Jaa somessa