Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Kaisa Huikuri
Kuva: Shutterstock

Musiikki osana markkinointia liiketiloista rekryviestintään

Äänen muistijälki on pitkä ja musiikilla on vahva rooli brändin luomisessa. Moni meistä muistaa esimerkiksi mainosten tunnusmusiikkeja vielä vuosikausienkin jälkeen.

Musiikkiluvat.fi aloitti taustamusiikin lupakaupan reilu vuosi sitten ja Leena Pitkänen kertoo töiden opettaneen tekijöitään.

”Olemme Musiikkiluvissa saaneet paljon palautetta siitä, että lupien hankinta on sujuvaa ja verkkokauppa toimii. Mutta olemme saaneet myös negatiivisempaakin palautetta, joka liittyy taustamusiikin kustannuksiin. Vaikka musiikkiin liittyvä kustannus on tuhannen neliön tilasta 3 euroa päivässä, asiakas voi kokea maksavansa liikaa. Osa hyödyntää musiikkia jo tavoitteellisesti, mutta osa taas kokee, ettei saa riittävästi vastinetta rahoilleen.”

Pitkänen sanoo, että Musiikkiluvat.fi kannustaa asiakkaitaan ottamaan musiikista ns. hyödyt irti.

”Jos musiikkiluvista pitää maksaa, niin miksi ei käytetä lupia täysmääräisesti. Tutkimukset ja käytännön kokemus ovat osoittaneet, että brändiä tukeva musiikki on nostanut myyntiä yli 30 %. Lisäksi musiikin tempo tai volyymi voidaan valita siten, että asiakas on tyytyväisempi, viihtyy ja ostaa enemmän. Musiikki vaikuttaa myyntitilanteissa monin tavoin.”

Monilla Musiikkilupa.fin asiakkaiden toimialoilla musiikki on keskeinen osa liiketoimintakonseptia. Useat yritykset käyttävät musiikkia todella suunnitelmallisesti ja vahvistavat sen avulla mielikuvia omasta brändistään. Joillain on käytössä äänilogo.

Musiikki osaksi brändiä

”Olemme syksyn mittaan järjestäneet aamuseminaareja musiikista ja markkinoinnista. Äänen hyödyntämiseen erikoistunut kumppanimme Lauri Domnick on kertonut esimerkkejä oikein valitusta musiikista ja sen vaikutuksista markkinointiin ja myyntiin. Mikäli tämä aihe kiinnostaa, meihin voi hyvin olla yhteydessä ja tarvittaessa ohjaamme yhteistyöhön asiantuntevan partneriverkostomme kanssa”, Leena Pitkänen sanoo. 

Hän toteaa, että perustehtävänään Musiikkiluvat.fi tarjoaa mahdollisuuden käyttää laillisesti ja vaivattomasti kotimaista ja maailman musiikkia asiakastilassa tai vaikka puhelimen jonotusmusiikkina. Korvaukset taustamusiikin käytöstä maksetaan musiikin oikeudenhaltijoille Teoston ja Gramexin kautta.

Oikein valitulla musiikilla ostosympäristöistä tehdään ihmisille miellyttävämpiä. Mutta mitä sitten on ”oikea musiikki”?

”Kannattaa miettiä kohderyhmää, jota halutaan tavoitella. Nuoremmille toimii voimakkaampi volyymi, mutta iäkkäämmille äänen tason kannattaa olla hillitympi. Myymälässä oikean musiikin tulee olla tunnistettavaa, mutta kappaleet eivät saisi olla sen hetkisiä hittibiisejä. Top 40-100 -kappaleet saattavat viedä ajatukset pois ostostilanteesta. Olennaista on suunnitella, millainen musiikki tai genre tukee yrityksen liiketoimintaa tai brändiä. Henkilökunnan lempimusiikki ei välttämättä istu yhteen yrityksen brändin kanssa.”

Pitkänen muistuttaa, että omaa brändimusiikkia tulisi viedä eteenpäin yrityksen kaikissa markkinointitoimenpiteissä ja ympäristöissä, niin työtiloissa, kotisivuilla, videoilla, rekrytointiviestinnässä kuin puhelinpalvelussakin. Yksi syistä, joka on yllättävän vaikuttava, on kuuloaistin toiminta – ihminen kuulee aina, vaikka ei kuuntelisikaan.

Taustamusiikin luvat yhdeltä luukulta

Musiikkiluvat.fi huolehtii Teoston ja Gramexin taustamusiikkilupien asiakaspalvelusta, myynnistä, markkinoinnista ja laskutuksesta. Yrityksen tavoitteena on helpottaa musiikkia käyttävien yritysten arkea, kun luvan saa keskitetysti yhdeltä luukulta. Lue lisää: www.musiikkiluvat.fi

 

Jaa somessa
Annathan meille palautetta!

Kehitämme verkkosivujamme ja otamme mielellämme vastaan palautetta. Vastaaminen onnistuu nopeasti!

Evästeet Teoston verkkosivustolla

Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallentuu tietokoneellesi tai muulle laitteellesi ja tallentaa tietoa käynnistäsi Verkkosivustolla. Evästeiden avulla Teosto parantaa palveluidensa käytettävyyttä.

Evästeillä kerättyjä tietoja ei lähtökohtaisesti yhdistetä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin, mutta jotkut evästeillä kerättävät tiedot saattavat olla välillisesti yhdistettävissä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin.

Lue lisää tietosuojalausekkeestamme ja evästeselosteestamme.

Evästekategoriat
Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä verkkosivustomme saatavuuden varmistamiseksi. Ne esimerkiksi lataavat osan verkkosivustomme toiminnoista etukäteen nopeuttaakseen verkkosivuston latautumista. Välttämättömiä evästeitä käytetään myös valitsemiesi asetusten määrittämiseen ja muistamiseen. Voit kieltää välttämättömien evästeiden käytön selainasetuksissasi, mutta huomioithan, etteivät verkkosivuston kaikki toiminnot ja osat sen jälkeen toimi välttämättä kunnolla.
Lisätietoja evästeistä

Analytiikkaevästeet

Käytämme analytiikkaevästeitä kehittääksemme verkkosivustomme toimintaa. Analytiikkaevästeillä kerätään tietoa muun muassa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivustoamme ja miten he navigoivat verkkosivuston eri välilehtien välillä. Tietoja käytetään lähtökohtaisesti anonyymissä muodossa.
Lisätietoa: tietosuojalauseke ja evästeseloste

Toiminnalliset evästeet

Toiminnallisten evästeiden avulla voimme tarjota verkkosivustollamme erilaisia toimintoja, kuten soittolistoja ja reaaliaikaisen chatin. Jos kiellät toiminnallisten evästeiden käytön, osa tai kaikki näistä toiminnoista ei välttämättä toimi oikein.
Lisätietoa evästeistä

Markkinointievästeet

Markkinointievästeet auttavat meitä räätälöimään markkinointia ja tarjoamaan verkkosivustomme käyttäjille tulevaisuudessa yksilöllisempiä palveluita. Keräämme markkinointievästeiden avulla tietoja esimerkiksi käyttäjän käyttäytymisestä ja mieltymyksistä verkkosivustollamme.
Lisätietoa evästeistä