Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Ari Väntänen
Kuvat: Emma Suominen

Nordic Music Partners luo hittejä tekijöitä tukien

Suomesta maailmalle laajentuva uusi musiikinkustannusyhtiö uskoo lauluntekijöiden ja tuottajien kehittämisen rakentavan myös kaupallista menestystä.

Firman koko nimi on Nordic Music Partners, mutta lienee parempi puhua NMP:stä. Uuden, tekijävetoisen kustannusyhtiön reviiri ei nimittäin enää rajoitu Nordic-alueelle eli Pohjoismaihin. NMP toimii tällä hetkellä Hollannissa, Ranskassa, Norjassa ja Suomessa ja pian myös Saksassa.

Vaikka toiminta on käynnistynyt toden teolla vasta tänä vuonna, NMP:n idea juontaa vuosien taakse. Ajatus syntyi aikoinaan kahden ansioituneen suomalaisen lauluntekijän ja tuottajan, Jukka Immosen ja Teemu Brunilan, pyrkimyksistä luoda kansainvälistä uraa musiikkialalla.

”Työ oli yksinäistä ja herätti halun rakentaa tukiverkostoa. Tämä ryhmä on muodostunut työ- ja ystävyyssuhteista”, Immonen kertoo.

NMP Amsterdamissa tyoskentelevä lauluntekijä ja tuottaja Yoshi Breen kertoo liittyneensä joukkoon juuri siltä pohjalta.

”Tutustuin Teemu Brunilaan Los Angelesissa. Tulimme juttuun todella hyvin, pidimme sessioita ja innostuimme suunnittelemaan NMP:n laajentamista Hollantiin.”

NMP on pohjimmiltaan normaali kustannusyhtiö, jonka tehtävänä on edistää sävelteosten kaupallista käyttöä. Toimitusjohtaja Riku Salomaa kertoo, että toiminnasta tekee erityistä tekijävetoisuus.

Riku Salomaa, kuvaaja Emma Suominen
Kirjoittajien ja tuottajien tukeminen ja kehittäminen on meille tärkeää. Mitä paremmassa tilanteessa he ovat, sen parempaa työtä he tekevät ja sitä paremmat mahdollisuudet meillä on löytää teoksille koti.
Riku Salomaa, Nordic Music Partners

Musiikkia tehdään yhdessä

NMP:llä on rosterissaan viitisentoista laulunkirjoittajaa ja tuottajaa. Yritys etsii jatkuvasti uusia tekijöitä, joilla vaikuttaisi olevan edellytyksiä menestyä alalla.

”Laajan osaamispaletin kokoaminen auttaa koko ryhmää. Mitä enemmän voimme jakaa verkostoja ja osaamista, sen todennäköisemmin myös suomalaiset lauluntekijät luovat kansainvälistä uraa. Vaikka Helsinki ei ole popmusiikin mekka, Helsingissä tehty biisi voi päästä kansainväliseen julkaisuun”, Immonen kertoo.

Mitä laulunkirjoittajaksi ja tuottajaksi pyrkivältä sitten edellytetään? Ammattitaito on tärkeää, mutta myös henkilökemialla on merkitystä.

”Pyrimme löytämään tyyppejä, joiden persoonaa ja osaamista pystymme auttamaan eteenpäin”, Salomaa sanoo.

Yoshi Breen korostaa, että NMP:ssä ei ole kyse pelkästään lahjakkaiden tekijöiden pestaamisesta vaan yhdessä tekemisestä.

Me kirjoitamme musiikkia yhdessä ja kommentoimme toistemme tekemisiä. Sillä tavalla voi syntyä hienoja kappaleita, ja uudet tekijät saattavat päästä eteenpäin urallaan.

Immonen jatkaa, että ideana on muodostaa eräänlainen laulunkirjoittamisen jatkumo.

”Se tarkoittaa, että yhden kirjoittajan onnistumiseen pyritään liittämään muita niin, että hommalla on jatkuvuutta eikä se ole yhden tekijän varassa.”

NMP:n tekijöiden ansioluettelot ovat varsin vaikuttavia. He ovat kirjoittaneet ja tuottaneet menestynyttä musiikkia muun muassa Adam Lambertille, Justin Bieberille, Dua Lipalle, Chris Brownille, FloRidalle, David Guettalle, Mikalle ja Kylie Minoguelle. Immonen toivoo NMP:n toiminnan selkeyttävän sitä faktaa, että myös poplaulujen kirjoittaminen voi olla ammatti. 

”Koska esimerkkejä ei ole ollut, monilla on epäselvä kuva siitä, mitä musiikkialalla ylipäänsä voi tehdä. Samalla tavalla NHL oli jääkiekkoilijoille takavuosina täysin hämärän peitossa. Nykyisin sinne johtaa selkeä polku.”

Oikea fokus on tärkeä asia

NMP:llä on yhtiöt useassa Euroopan maassa, mutta myös vahvoja kytkyjä Los Angelesiin. Se on indie-yhtiö, joka voi operoida niin kansallisella, kansainvälisellä kuin mannertenväliselläkin tasolla. Jokaiseen maahan on perustettu oma yhtiönsä, mikä helpottaa kansallisen tason asioita, myös tekijänoikeuspolitiikkaa. NMP Helsinki operoi Teoston kanssa ja muilla kotimarkkinoilla yhteistyötä tehdään sikäläisten tekijänoikeusjärjestöjen kanssa.

”Otamme kansalliset markkinat tosissamme. Niin täytyykin tehdä, sillä esimerkiksi Ranskassa ja Suomessa kuunnellaan eniten musiikkia, joka on laulettu kotimaisella kielellä”, Breen sanoo.

Immonen lisää, että oikeisiin asioihin keskittyminen on tärkeää myös kirjoittajien kannalta.

”Meillä on yhteinen kirjoittajarosteri, mutta jokaisen kanssa mietitään erikseen strategia sille, miten edetään. Esimerkiksi kaikkien ranskalaisten kirjoittajien ei kannata siirtää koko fokustaan Suomeen. Mutta kyllä sellaistakin tapahtuu. Hollannissa on nyt käynnissä projekti, joka on jossain määrin suomivetoinen.”

NMP:n toiminta edellyttää, että yhtiössä työskentelee kirjoittajien ja tuottajien ohella kansainvälisen musiikkibisneksen ammattilaisia. Amsterdamissa siinä roolissa Rick Haayen ja Helsingissä Salomaa, joka oli pitkään Music Finlandin palveluksessa.

”Music Finlandissa minulle syntyi kansainvälinen ajattelutapa ja tiettyjen markkinoiden erityispiirteet tulivat tutuiksi. Samalla kertyi kontaktiverkostoa ja kuva siitä, millaisia yhteistyökumppanuuksia tarvitaan. Kansainvälisyydestä on etua tekijöiden sparraamisessa ja luovan palvelun tarjoamisessa”, Salomaa kertoo.

Tavoitteena ovat isot hitit

NMP käynnistyi toden teolla vasta tänä syksynä. Siitä huolimatta julkaisuja on kertynyt vuoden mittaan jo satakunta. Kansainvälisen otteen edut ovat alkaneet ilmetä.

Jukka Immonen, kuvaaja Emma Suominen
NMP:n kansainvälistymisen edut ovat alkaneet ilmetä: esimerkiksi Ranska on tähän saakka ollut musta aukko pohjoismaisille kustantajille. Nyt olemme päässeet katsomaan tätä valtavaa markkina-aluetta sisältäpäin. Meille on alkanut valjeta, miten siellä toimitaan.
Jukka Immonen, Nordic Music Partners

Valmiita reseptejä ei kuitenkaan ole. Etenkin tuottajien on pidettävä aistit avoinna sille, mitä musiikissa tapahtuu.

”Ei kannata peesata tämän hetken hittejä. Parempi on miettiä, mikä tulee olemaan siisti juttu. ”

Tavoitteena on rakentaa NMP:stä merkittävä indieyhtiö kadottamatta alkuperäistä ajatusta tekijälähtöisyydestä.

”Emme mene volyymi edellä. Haluamme kasvaa tekijöidemme menestyksen myötä.”, Salomaa sanoo.

Jukka Immonen luonnehtii NMP:n toimintaperiaatetta käsitteillä hands on ja boutique. Se tarkoittaa, ettei sitä johdeta ylhäältä päin eikä sillä pyritä itsetarkoitukselliseen kasvuun.

”Ajatuksena on käyttää kirjoittajien elämäntyötä fiksusti ja ohjata heitä käyttämään aikaansa hyvin. Tavoitteena on jatkumo, jossa yhden onnistumiseen voi liittää muita. Sillä tavalla homma jatkuu eikä jää yhden tekijän varaan.”

Tavoitteet ovat joka tapauksessa korkealla. NMP haluaa luoda sekä kansallisia että globaaleja hittejä. Yoshi Breen kertoo, että NMP tarjoaa tälläkin hetkellä teoksia A-listan artisteille Yhdysvalloissa ja Englannissa. NMP:stä puhuttaessa Jukka Immonen ei vierasta sanaa ”hittitehdas”.

”Totta kai me haluamme tehdä isoja hittejä. Jos muuta väittäisin, valehtelisin.”

Nordic Music Partners

  • Nordic Music Partnersin juuret ovat vuodessa 2014, jolloin Jukka Immonen ja Teemu Brunila aloittivat kustannustoiminnan. Nykyisessä, usealla markkinalla toimivassa muodossaan toiminta käynnistyi 2022.
  • Kotimaisista musiikintekijöistä Nordic Music Partnersin rosterissa ovat muun muassa Tiina Vainikainen, Sara Forsberg, Lauri Halavaara ja Costee eli Jussi Tiainen.
  • NMP:n kustantamia hittejä ovat muun muassa VIIVIn ja Robin Packalenin tuore hitti Ihana kipu sekä Rondén Hard to Say Goodbye, joka oli Hollannin radiolistan ykkösenä.

Jaa somessa
Lue lisää