Teosto-palkintoehdokas 2023: Sanna Ahvenjärvi ja Tapio Lappalainen – Water
Sanna Ahvenjärven ja Tapio Lappalaisen Water on 2020-lukulaista vesimusiikkia: siinä soi vesi. Lääkeruiskusta putoavaan tippaan voi lisätä pitkän kaiun, ja kun hydrofonin jäädyttää, siitä tulee lyömäsoitin. Kuninkaallinen huviretki teos ei ole, vaan ilmastokriisin uhka varjostaa minuutti minuutilta synkemmin. Teoksen symboliikka kuuluu vakuuttavissa ja moninaisissa sointiväreissä: rapiseva sade, impressionistinen puro ja jyrähtäen saapuva, atonaalinen myrsky. Jäljelle jää hukuttavalta tuntuva, pimeä ja pyörteinen puhallinmelodia.
Kymmenen vuotta yhdessä nykymusiikkia säveltäneet Sanna Ahvenjärvi ja Tapio Lappalainen loivat 20-minuuttisen teoksen sinfoniaorkesterille Tampere Biennalen ja Tampere Filharmonian tilauksesta. Tampere filharmonia johtajanaan Rebecca Tong kantaesitti teoksen huhtikuussa 2022. Alun perin teos oli tarkoitus kantaesittää jo aiemmin, mutta koronapandemia siirsi kantaesitystä kahdella vuodella.
Nykymusiikkisäveltäjien joukossa kaksin säveltäminen on hyvin harvinaista, mutta säveltäjäpariskunta kokee yhdessä tekemisen erityisenä voimana.
”Yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi: pallottelu toisen kanssa tuo sinne (musiikkiin) ideoita, joita ei olisi itse tullut ajatelleeksi”, Tapio Lappalainen kertoo ehdokasvideolla.
Water kuvastaa veden eri olomuotoja
Lappalainen sai muutama vuosi sitten idean teossarjasta, joka kertoisi neljästä peruselementistä: maasta, ilmasta, tulesta ja vedestä. Tampere Filharmonia päätyi tilaamaan teoksen vedestä, koska Tammerkoskella on ollut merkittävä osuus kaupungin historiassa. Sanna Ahvenjärven mukaan säveltäjäpariskunta halusi kuvata veden tärkeyttä ja kauneutta, mutta samalla sen vastakohtaa, kauheutta.
”Teos lähtee liikkeelle kuivuudesta. Sitten tulee sade, joka muuttuu puroksi. Purosta mennään pienen vesiputouksen kautta järveen. Järvi muuttuu jäätiköksi, jäätiköstä mennään suuren vesiputouksen kautta mereen, jossa on koralleita. Lopuksi tulee tsunami.”
Perinteisten orkesterisoitinten lisäksi teoksessa on käytetty hieman erikoisempia tapoja tuoda esiin veden olemusta ja kuulokuvaa – myös vahvistetun elektroniikan keinoin.
”Teoksessa desimittaan tiputetaan pipetillä vesitippa. Siinä on mikrofoni kiinni ja sieltä kautta sitten vahvistetaan se ääni. Lisäksi siellä on veteen upotettavia instrumentteja, joita ovat chimes, triangeli ja kellopelilaatat. Sitten siellä on jääkalikka, jonka sisälle on jäädytetty hydrofoni eli vedenalainen mikrofoni. Jääkalikkaa sekä raavitaan että soitetaan rytmikkäästi iskemällä sen pintaan”, Lappalainen kertoo.
Katso ja kuuntele Sanna Ahvenjärven ja Tapio Lappalaisen ajatukset haastatteluvideostamme!
Vuoden 2023 Teosto-palkinnon ehdokkaat ovat vuonna 2022 julkaistuja tai kantaesitettyjä sävelteoksia tai teoskokonaisuuksia. Vuodesta 2003 lähtien, nyt 18. kerran jaettava Teosto-palkinto on yksi Pohjoismaiden suurimpia taidepalkintoja. Voittajateos- tai teokset palkitaan Musiikkitalossa 27.4.2023.