Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Johanna Laitinen
Kuva: Tero Ahonen

Teostoryn luetuimmat 2022: perustieto musiikkialasta kiinnosti lukijoita

Vuonna 2022 julkaistuista TeoStory-jutuista lukijoita kiinnostivat eniten Jarkko Jokelaisen kirjoittamat Musiikkialan ABC -juttusarjan jaksot, joissa alan asiantuntijat avasivat musiikkialan koukeroita ja saloja. Yllättäväksi hitiksi nousi myös naistenpäivän vinkkilista 16 pinnalle nousevasta tai juuri nousseesta musiikin tekijästä.

Luetuimmat TeoStory-jutut 2022

  1. Mitä levy-yhtiö tekee?
    Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n apulaisjohtaja Tommi Kyyrä, PME Recordsin toimitusjohtaja Teemu Laitinen ja Fullsteam Recordsin label manager Katja Vauhkonen avasivat TeoStoryn lukijoille levy-yhtiöiden roolia ja tehtäviä striimausbisnekseen siirtyneellä musiikkialalla.

  2. Mitä manageri tekee?
    Yhä useampi artisti tarvitsee managerin apua niin ulkomailla kuin kotimaassa. Suomen musiikkialalla työskentelevät managerit Virpi Immonen (Fullsteam Management), Toni Peiju (Till Dawn They Count), Perttu Sutinen (Backfront Music), Jonas Olsson (Isolla Music)  ja Mari Lankinen (Fazer Artists) kertoivat managerin työstä ja siitä, milloin artistin tai musiikin tekijän kannattaa turvautua heidän apuunsa.

  3. Naistenpäivän musiikkivinkit: 16 musiikin tekijää, joista haluat tietää juuri nyt
    20 prosenttia Teoston asiakkaista on juridisesti naisia, ja vuonna 2020 liittyneistä uusista musiikin tekijöistä jo neljäsosa. Naistenpäivän kunniaksi kokosimme listan vuoden 2022 kiinnostavimmista suomalaisista musiikin tekijöistä.

  4. Mitä ohjelmatoimisto tekee?
    Ensimmäinen keikka on aloittelevan artistin kenties odotetuin ja jännittävin hetki. Se on alkusysäys, joka voi laittaa rattaat liikkeelle matkalla kohti ammattimaista musiikkiuraa. Artistille keikkoja myyvien ohjelmatoimistojen työstä kertoivat keikkamyyjät Kari Pössi Piikkikasvista, Feniks Willamo All Day Agencystä ja Johanna Sauramäki Saura Booking Agencystä.

  5. Mitä promoottori tekee?
    Promoottori on portinvartija, joka usein päättää klubien, konserttisalien ja festivaalien esiintyjät. Yksinkertaistettuna: keikkamyyjä myy ja promoottori ostaa keikat. Promoottorin työstä kertoivat Fullsteam Agencyn Aino-Maria Paasivirta, Nelonen Media Liven Janne Tamminen, G Livelab Tampere -klubin toimitusjohtaja Annamaija Saarela ja Meidän Festivaalin toiminnanjohtaja Petra Piiroinen.

  6. Mitä musiikkikustantaja tekee?
    Törmäämme tietämättämme musiikkikustantajan työhön koko ajan arjessamme. Kun istut alas olohuoneen sohvalle ja kuuntelet musiikkia radiosta, televisiosta tai suoratoistopalvelusta, kustantajalla on todennäköisesti ollut näppinsä pelissä. Musiikkikustantaja roolista musiikkialalla kertoivat Suomen Musiikkikustantajat ry:n toiminnanjohtaja Jari Muikku, Elements Musicin toimitusjohtaja Tommi Tuomainen sekä Fennica Gehrmanin kustannuspäällikkö Jari Eskola.

  7. Musiikin synkronointi voi tehdä musiikintekijälle ihmeitä
    Musiikin synkronointi tarkoittaa musiikin liittämistä esimerkiksi tv-sarjoihin, mainoksiin ja elokuviin tai YouTube-videoon. Säveltäjä-tuottaja-äänisuunnittelija Matti Ahopelto / AHO kertoi TeoStorylle, miten hän onnistui saamaan musiikkiaan Netflix-sarjaan, Calvin Kleinin syyskampanjaan sekä Marimekon mainoksiin.

  8. Mitä on pop vuosimallia 2022?
    Musiikkivuosi 2022 käynnistyi tilanteessa, jossa keikkojen soittaminen oli yhä rajoitettua, mutta uusia artisteja syntyi nopeammalla tahdilla kuin aikoihin. Oman ennustuksensa vuoden 2022 popmusiikkivuodesta antoivat Live Nationin Annika Oksanen, Spotifyn Samuli Väänänen, Johanna Kustannuksen Minna Koivisto ja YleX:n Anne Lainto.

  9. Nuoret biisintekijämme maailmalla: co-writing-kulttuuri vakiintui suomalaiseen musiikkivientiin
    Eva Louhivuori, Joona Pietikäinen alias Skywalk, Daniel Helenius alias The Second Level ja Victor Sågfors kertoivat TeoStorylle, millaista on tehdä kansainvälistä uraa biisinkirjoittajana ja osallistua co-writing-sessioihin eri puolilla maailmaa.

  10. Mitä tapahtui TOP 20 -kurssin jälkeen Ville, Anni ja Sharon?
    Haastattelimme kolmea vuoden 2022 TOP 20 – Future Hitmakers -kurssilleme osallistunutta tekijää ja kysyimme mitä heille kuuluu nyt. Tuliko musiikin tekemisestä ammatti ja auttoiko Top 20 -kurssi tavoitteiden saavuttamisessa?

Suosituimmat podcastit

Teoston Säv. San. Sov. -podcast jatkui vuonna 2022 neljännellä kaudellaan. Podcastia kuunneltiin ahkerasti erityisesti Spotifyn kautta, jonne myös kaudet 1–2 ilmestyivät saman vuoden alussa.

  1. J. Karjalainen: ”Tekijän pitää tehdä aina uutta” (2022)
  2. Teemu Brunila: ”Tärkeintä on luottaa omaan makuun ja omaan esteettiseen näkemykseen” (2021)
  3. Janne Rintala: ”Kuonaa pitää kirjoittaa paljon, että löytyy joku laulu josta muutkin voivat tykätä” (2022)
  4. Juha Tapio: ”Aina löytyy väylä alitajuntaan, kun ei analysoi liikaa” (2021)
  5. Paleface: ”Musiikin tehtävä on joku muu kuin kultalevyjen saaminen” (2021)
  6. Samuli Putro: ”Pitkään ajattelin, että kaikkien laulujen pitää olla totta” (2019)
  7. Tuomas Holopainen: ”Kappaleita tarinoista, joita haluan kertoa” (2019)
  8. Paula Vesala: ”Improvisaatio o n tärkeää uuden biisin teossa” (2017)
  9. Litku Klemetti: ”Biisinteko on ongelmanratkaisua” (2021)
  10. Kauko Röyhkä: ”Taiteentekemisessä joutilaisuus on tärkeää” (2021)

Suosituimmat vanhemmat TeoStory-jutut

Kiinnostavimpia TeoStory-juttuja luetaan vuosien ajan: usea lukijoistamme päätyy TeoStoryn pariin Googlen kautta tietoa etsiessään. Kestohittejä ovat musiikin julkaisemiseen ja sillä breikkaamiseen sekä tulojen saamiseen liittyvät artikkelit.

  1. Paljonko Spotifysta tienaa? Näin kertyvät musiikin korvaukset digikanavista (2020)
  2. Mitä hittibiisillä tienaa? (2014)
  3. Reittiohjeet Spotifyn hittilistoille (2020)
  4. Spotify avattuna – Uusi sivusto paljastaa tietoja yhtiön rahavirroista (2021)
  5. Kuka tahansa voi julkaista omaa musiikkiaan – mutta ensin on tiedettävä mikä on aggregaattori tai isrc-koodi (2019)
Jaa somessa
Lue lisää