Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Johanna Laitinen
Kuva: Suvi-Tuuli Kankaanpää

TikTok ja musiikin tekijä – neljä vinkkiä TikTokin haltuun ottamiseksi

Onko kaikkien artistien ja musiikin tekijöiden pakko markkinoida musiikkiaan TikTokissa? Teoston viestintäpäällikkö ja vanhempi milleniaali Johanna Laitinen liittyi TikTokiin vajaa vuosi sitten ja on sen jälkeen ollut vakavasti addiktoitunut sovelluksen käyttäjä. Hän kertoo nyt TeoStoryn lukijoille, miten musiikin tekijä voi tutustua kanavaan ja menestyä siellä sisällöntuottajana.

TikTokin käyttö nuorempien ikäryhmien keskuudessa räjähti valtaviin mittasuhteisiin viimeistään koronavuosien aikana. Vuonna 2022 julkaistussa Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics -tutkimuksessamme ilmeni, että uuden musiikin löytäminen on murroksessa: 12–17-vuotiaat löytävät uuden musiikin TikTokista, yli 30-vuotiaat radiosta.

Websiteratingin blogin mukaan TikTok on paikka, jossa juuri nuoret viettävät aikaa: suurin osa käyttäjistä on edelleen 18–34-vuotiaita. TikTokia käyttävät vähiten yli 55-vuotiaat, mutta vanhemmatkin ikäryhmät päätynevät TikTokin sisältöjen pariin tulevien vuosien aikana.

Tiktok on muuttanut neljän vuoden aikana musiikin käyttöä, kulutusta ja löytämistä mullistavalla tavalla: ennen kuin kappaletta on edes julkaistu, siitä voi ilmestyä palveluun minuutin pätkä, jota yksityiset käyttäjät voivat hyödyntää omissa videoissaan. TikTokin lyhytvideoiden keskiössä onkin musiikki.

Useat viraaliksi nousseet biisit ovat nousseet kansainvälisiksi hiteiksi ja keränneet hyviä tuloja myös Spotifyn puolella. Teostolla ja TikTokilla on musiikin yksityistä käyttöä koskeva sopimus, joten musiikin tekijät saavat musiikkinsa TikTok-käytöstä korvauksen.

Yksi suomalainen selkeäksi viraalihitiksi noussut kappale oli Isac Elliottin 20min vuonna 2022. Biisiä on käytetty videoissa yli 10 000 kertaa. TikTokissa pärjäävät myös useat muut Z-sukupolven artistit ALMAsta ja Tuulista Sexmaneen. Tänä vuonna selkein suomalainen TikTok-hitti on ollut kuitenkin Käärijän Cha Cha Cha, jota on käytetty virallisen äänen kautta videoissa yli 75 000 kertaa – ja vain TikTok tietää, kuinka paljon Cha Cha Chata on käytetty muiden käyttäjien sovellukseen tuomissa ääniraidoissa tai Käärijän livevetojen kautta. Määrät ovat takuulla massiivisia.

TikTokista on muodostunut lyhyessä ajassa myös massiivinen mielipidevaikuttaja. Esimerkiksi Milttonin tutkimus 18–30-vuotiaiden suomalaisnuorten äänestyskäyttäytymisestä tämän kevään eduskuntavaaleissa paljastaa, että sosiaalisen median merkitys todella korostui nuorten valitessa omaa ehdokastaan.

On selvää, että TikTok on place to be, mikäli mielit Z-sukupolven markkinoille ja puheenaiheeksi. Mutta miten tulisi ottaa TikTok haltuun, jos et ole syntynyt kännykän videoeditori kourassasi eikä oman naaman markkinointi tunnu luontevalta?

1. Liity TikTokiin ja seuraa sovellusta hetken aikaa

TikTok on siinä mielessä vaikeasti sanallistettava media, että kanavassa syntyviä trendejä tai sisältötyyppejä on vaikea ymmärtää niihin itse tutustumatta. Se, mikä toimii ja mikä ei, on otettavissa helpoiten haltuun empiirisellä tutkimuksella.

Seuraa erityisesti omaa For you pageasi (Sinulle), jossa algoritmi valitsee eniten juuri sinua koukuttavan sisällön. Tutustut samalla TikTokin tapaan käyttää hashtageja, tekstityksiä, ääniä ja efektejä. Lupaan: huomaat ajan kuluessa aivan varmasti, mikä kanavassa toimii.

Älä siis hätäile oman sisällön tuottamisessa, vaan tutki rauhassa muutama kuukausi kanavan tapoja olla ja levittää sisältöä. TikTokin tapa olla on erilainen kuin Instagramin tai Facebookin: sisältö, joka toimii Instagram Reels -videoissa, ei aina sovellu TikTokiin. Usein TikTok-videot ovat kuitenkin hyvää Instagram-materiaalia.

2. Mieti oma persoonallinen kulmasi TikTokin sisältöjen luomiseen

Kun olet valmis tuottamaan omaa sisältöä, mieti oma sisällöllinen kulmasi omalle kanavallesi. Kaikkea mahdollista omaa asiaasi kanavaan ei kannata tunkea, sillä parhaiten menestyvillä kanavilla on jonkinlainen oma ja tunnistettava sisällöntuotantotapansa. Esimerkiksi jo vuosikausia YouTubessa menestynyt suomalainen Hydraulic Press Channel menestyy erinomaisesti myös TikTokissa yksinkertaisella sisältökonseptillaan, tavaroiden murskaamisella. Ole autenttinen oma itsesi, vaikka olisitkin hiukan outo. Autenttisuudesta hyviä esimerkkejä tarjoavat myös tänä kesänä oman TikTok-tilinsä avanneet senioriartistit Frederik ja Kake Randelin.

Tutustu myös TikTok-videoiden tekemiseen itse sovelluksessa tai etsi ohjeita verkosta. Apua hyvien videoiden ja editointitrikkien tekemiseen löydät esimerkiksi tästä Folcanin blogista. Lue myös AnyMP4.com-sivuston blogista, miten voit lisätä omaa musiikkiasi TikTok-videoihin.

Jokainen TikTok-sisältö kannattaa tehdä siitä näkökulmasta, että sen voi nähdä kuka tahansa milloin tahansa. Facebook ja Instagram ovat social nurturing -alustoja, jossa sitoutetaan olemassa olevia seuraajia ja toivotaan, että uusiakin seuraajia löytyisi. Tämä myös vaikuttaa siihen, millaista sisältöä näihin kanaviin kannattaa luoda. TikTok on Facebookista ja Instagramista eroten outreach-alusta, jossa videon näkee todennäköisimmin ihminen, joka ei ole koskaan sinusta vielä kuullutkaan.

TikTok ei ole suora viestintäkanava, jossa perinteiset markkinointikehotteet toimisivat. Kanavan tavat luoda uutta, trendaavaa sisältöä kannattaa sisäistää jo tutkimusvaiheessa.

Suomalaisen musiikin puolelta hyvää esimerkkiä tarjoaa esimerkiksi Sexmanen TikTok-kanava, jossa videosisältö ei nojaa trendeihin, vaan tuo katsojalleen mielenkiintoista sisältöä muilla tavoin.

Jos biisissäsi on hittipotentiaalia ja yksi videoistasi alkaa trendata, suosittelen tekemään samaan ääniraitaan lisää erilaisia videoita. Näin tekevät useat Z-sukupolven suomalaistekijät kuten Cledos.

https://www.tiktok.com/@ilovecledos/video/7244864131445116186

Videoiden ei tarvitse olla hi-tech-laatua, vaan kännykällä kuvattu, usein jopa musiikin tekijän tai artistin itse kuvaama ja editoima autenttinen materiaali on usein parasta. Originelli sisältö on TikTokissa pop.

3.  Tartu TikTok-trendeihin

TikTok-trendeihin voi olla hyvä tarttua, jos päässäsi syntyy jonkinlainen luova idea trendin kohdattuasi. Trendit ovat yleensä lyhytikäisiä, joten niihin kannattaa tarttua heti. Trendeissä on se etu, että niihin nopeasti tarttumalla voit kasvattaa videosi ja kanavasi tavoittavuutta merkittävästi.

Uuden yleisön tavoittaminen on mahdollista, kun käytät trendaavaa ääniraitaa, filtteriä tai erikoistehostetta. Tällöin algoritmi suosittelee videotasi käyttäjille, jotka ovat tykänneet muista samoja elementtejä hyödyntävistä videoista.

Myös kansainvälisiin megatrendeihin kannattaa tarttua, kuten ABREU tanssijoineen tässä runsaasti reaktioita keränneessä videossa.

Yksi suomalainen megatrendi oli joulukuussa 2022 @terapeuttiville:n ”Etpäs arvannutkaan että minä tuun täältä” -video ja sen ääniraita, joka muut käyttäjät käyttivät omissa videoissaan yli 1700 kertaa.

@terapeuttiville

Yllätyyyyyyyssss ♥️🫶 #sinulle #tiktoksuomi #viral

♬ alkuperäinen ääni – terapeuttiville
Tämän sisällön tarkastelu edellyttää evästeiden hyväksyntää.

Alkuperäisellä videolla on tällä hetkellä yli 60 000 tykkäystä, 942 kommenttia ja 15 000 jakoa. Usea käyttäjä keksi videon ääniraitaan oman hauskan näkökulmansa, jotka levisivät Suomi-TikTokissa hieman yllättäen: en usko, että @terapeuttiville olisi itse ajatellut videota kuvatessaan tekevänsä viraalivideota. Välillä voi olla hankala arvata, milloin videosta tulee viraali.

Musiikin tekijänä saatat tunnistaa ilmiön hittibiisien kanssa – et aina ole välttämättä tiennyt, milloin biisistäsi tulee hitti ja milloin ei. TikTok-trendeissä on paljon samaa. Arvelen, että kanavassa trendaavat asiat ovat usein syntyneet intuitiolla tai sattumalta.

4. Pidä hauskaa – TikTok haluaa, että sen käyttäjät viihtyvät!

TikTok on parhaimmillaan hauska viihdealusta, jota ei tarvitse aina ottaa kuolemanvakavasti. Huumorivideot pärjäävät hyvin, mutta myös hyvällä informaatiosisällöllä voi päästä pitkälle. Muun muassa musiikkipuolella laulaja-laulunopettaja Meritta tuottaa mielenkiintoista laulutekniikka- ja lauluvideosisältöä, jota käyttäjät voivat myös näppärästi duetoida omien videoidensa kautta.

Pääasia TikTokissa on mielestäni kuitenkin olla stressaamatta sisältöstrategiasta – yksityisenä käyttäjänä, artistina tai musiikin tekijänä et ole jäykkä organisaatio. Se on juuri sinun etusi.

Kuten Sexmane tammikuisessa TeoStory-artikkelissamme totesi: ”Laitan sinne (TikTokiin) sellaista autenttista matskua, joka siellä toimii. Ja promoan omia biisejäni. En hirveästi mieti niitä sisältöjä.”

Viittasin blogin alussa omaan ikääni vanhempana milleniaalina ja siitä, miten olen vakavasti addiktoitunut TikTokiin vajaassa vuodessa. Luultavasti en olisi liittynyt kanavaan, ellen tekisi viestintää ammatikseni.  Kanava ei enää ole tarkoitettu pelkille teineille tai nuorille aikuisille, vaan nelikymppiset ja itseänikin vanhemmat eksyvät kanavan pariin ennemmin tai myöhemmin. Oma somen viihdekäyttöni on siirtynyt Instagramista TikTokiin. Toivon, että saat TikTokista sisällöntuottajana ja kuluttajana ensisijaisesti hyvät fiilikset, markkinointihyöty tulee siinä sivussa kun on tullakseen.

Jaa somessa
Lue lisää