Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Mika Kauhanen
Kuva: Marko Mäkinen

Näyttämömusiikin säveltäjä Hannu Kella kuvittelee ja keskustelee

”Näyttämömusiikissa pätee sama sääntö kuin formulakuskeilla, eli olet yhtä hyvä kuin viimeinen kisasi”, kiteyttää Hannu Kella pelin hengen. Konkarilla on vinkkejä teatterista kiinnostuneille säveltäjille, mutta palataan niihin myöhemmin. Juuri nyt päällimmäisenä mielessä on hiihto.

Helmikuussa Lahdessa järjestetään hiihdon MM-kilpailut. Kella toimii suurtapahtuman taiteellisena johtajana. Hän vastaa avajaisten ja päättäjäisten käsikirjoittamisesta, säveltämisestä ja tuottamisesta. Kaikkea tätä hän valmistelee studiossaan hollolalaisessa hirsitalossa.

”Avajaisissa Lahden torilla esiintyy 1 500 paikallista ihmistä, mukana kuoroja, muusikoita ja tanssijoita”, Kella kertoo. Hänen pestinsä alkoi jo vuosi sitten, mutta vasta nyt on taiteellisen työn aika.

Tähän asti Kella on rekrytoinut ja budjetoinut, istunut palavereissa ja tavannut yhteistyökumppaneita. ”Harva säveltäjä pystyy enää elättämään itsensä vain lähettämällä valmiin partituurin. Vähintäänkin täytyy osata markkinoida omaa tekemistään”, Kella painottaa.

Kansanmusiikki reittinä Tsuumiin

”Minut pelasti kansanmusiikki”, Kella muistelee teinivuosiaan. Lapsena hän oli harjoitellut tunnollisesti klassista ja viihdemusiikkia, mutta murrosikä oli viedä motivaation.  Onneksi kansanmusiikki antoi oivalluksen tekemisen vapaudesta.

”Säestin Hollolassa kansantanssiryhmiä. Siihen aikaan säestysmusiikit olivat tylsiä, neljän tai kahdeksan tahdin melodiaa soitettiin 64 kertaa peräkkäin. Kärsivällisyyteni ei riittänyt, ja aloin sovittaa niitä”, Kella naurahtaa.

Kella harppasi urallaan, kun Tanssiteatteri Tsuumi perustettiin 1998. Ammattitanssijat tarvitsivat muusikoita, ja Kella uskalsi lähteä Kokkolan konservatoriosta Helsinkiin epävarman äärelle. Jo vuodessa hänet oli valittu ryhmän musiikilliseksi johtajaksi. ”Sitä kautta syntyi mielettömiä tilaisuuksia säveltää uusiin produktioihin. Sain nimeä, ja minua pyydettiin muuallekin”, Kella sanoo.

Vuonna 2007 tanssiryhmästä erkani Tsuumi Sound System, joka teki jo kansainvälistä uraa. Samalla Kellan johtamasta bändistä tuli kotimaisten festivaalien vetonaula. ”Kun olet käynyt akkreditoitumassa ulkomailla, sinut hyväksytään kotonakin paremmin”, Kella hymähtää.

Mene mukaan!

Kella on tehnyt näyttämömusiikkia moniin taloihin ja tarinoihin. Tuorein kantaesitys on 23. marraskuuta Kansallisteatterissa aloittava puhenäytelmä CANTH – Kertomus uuden ajan ihmisistä, johon hän on tehnyt alkuperäisen musiikin.

Kaisa Korhonen soitti ja pyysi tekemään. Arvostan ohjaajaa niin paljon, etten tohtinut kieltäytyä kaikista muista kiireistä huolimatta”, Kella sanoo. Tähän kätkeytyy yksi hänen neuvoistaan nuorille säveltäjille: älä jätä väliin, kun kysytään.

Alalle tulevan säveltäjän pitää olla aktiivinen ja tehdä aluksi uhrauksiakin. ”Mukaan pääsee menemällä mukaan, esimerkiksi harrastajateattereihin. Tsuumin alkuvuosina saimme palkkaa sen verran, että pysyimme hengissä. Joskus piti tilinpäätöksen jälkeen ottaa pankista lainaa, että saatiin tehtyä seuraavakin vuosi”, Kella kertoo.

En sano, että tämä on ainoa tapa, mutta itseään ei kannata ylihinnoitella.

”Meriitit kannattaa hankkia ensin, sitten töitäkin tulee.”

Teatterissa musiikki osa kokonaisuutta

Näyttämömusiikin tekijän taidoista Kella nostaa yhden ylitse muiden. ”Jos sävelletään suoraan käsikirjoituksesta, on nähty ehkä lavastuksen pienoismalli tai valotilanteita, mutta ei yhtään näyttelijää lavalla. Pitää pystyä kuvittelemaan teksti tapahtumiksi ja kohtauksiksi, joita ryhtyy sitten säveltämään. Siinä tulee tehtyä mokiakin. Kun luo kuvan, voi olla että ohjaajan kuva on hyvinkin erilainen. Mutta sitten niitä ratkotaan.”

Kyky kommunikoida on välttämättömyys. ”Teatterissa iso porukka luo maailmaa, siellä on  ohjaaja, dramaturgi, puvustaja, lavastaja, valo- ja äänisuunnittelija. Musiikki kuuluu teokseen yhtenä osana. Mitä nopeammin pystyy omaksumaan, minkä äärellä ollaan, sitä paremmin työ etenee”, Kella sanoo.

Säveltäjä tallentaa demot itse omilla välineillään, jotta hän voi pallotella musiikkia muiden tekijöiden kanssa. ”Tuotantokustannukset ovat aina rajalliset. En voi raahata jousikvartettia studioon tekemään demoja ja tarjota niitä ohjaajalle, kelpaako näistä joku. Studio varataan siinä vaiheessa, kun on varmaa, mitä käytetään lopullisessa esityksessä.”

Tekeillä kaksi levyä

”Freelancerina työskennellessä tietynlainen pelko talouspuolesta on aina läsnä. Varsinkin perheellisenä on muitakin omalla vastuulla”, Kella sanoo. Projekteja kasaantuu välillä niin paljon päällekkäin, että 16-tuntiset työpäivät ei tahdo riittää. Väliin tulee toki myös hiljaisempia jaksoja.

Nyt tekemistä riittää. Työn alla on Tsuumi Sound Systemin uusi levy sekä kiertue, jolla yhtye nähdään pitkästä aikaa kotimaan keikoilla. Lisäksi Kella viimeistelee näyttämömusiikkilevyä. ”On suuri kunnia päästä tekemään mestarini ja mentorini Timo Alakotilan kanssa yhteistä albumia. Olemme tahoillamme säveltäneet paljon näyttämömusiikkia, ja monilla teoksista on ollut hyvin lyhyt esitysperiodi. Uudelle levylle olemme poimineet parhaita paloja säveltäjä edellä.”

Kella kiittelee vaimoaan, lapsiaan ja äitiään siitä, että hän saa harjoittaa unelma-ammattiaan. Muutto Göteborgista takaisin Hollolaan tuli ajankohtaiseksi kolme vuotta sitten, kun perheenlisäyksen vuoksi mummolan läheisyys alkoi houkutella. ”Hollola on vireä paikka, eikä tämä niin hirveän korvessa ole. Pihalta on tunnin matka lentokentälle ja Helsingin keskustaan.”

”Haaveissa on kyllä pieni tauko. Että voisi pysäyttää touhuamisen ja kirjoittaa musiikkia niin, että sitä ei ole vielä tilattu mihinkään. Nyt on koko ajan deadlinet päällä eri produktioihin, mistä pitää tietysti olla kiitollinen. Jossain vaiheessa oman soololevyn säveltäminen olisi hienoa.”

 

Jaa somessa