Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Mika Nikula
Kuva: Joel Hiljanen

Musiikkialan tulevaisuus on livessä – helvetin hyvin menee?

Keikkailu on kannattavaa ja se tulee pelastamaan koko musiikkialan.” Tämä fraasi lienee kaikille tuttu. Teoston tilastoja tutkiessa näin näyttäisikin olevan, sillä tapahtumien määrä on ollut pienessä kasvussa lähes vuosittain. Tapahtumien määrä kasvoi vuodesta 2012 vuoteen 2013 noin 5 %, mikä tarkoittaa noin 3000 tapahtumaa lisää vuodessa.
Teoston tilastot eivät kuitenkaan valitettavasti kerro tässä tapauksessa ihan koko totuutta, vaan ottavat kantaa nimenomaan tapahtumien määrään. Luvut eivät esimerkiksi kerro, käykö keikoilla yleisöä.

SOA:n (Suomen ohjelmatoimistot ja Agentit) edustajien kanssa keskusteluja käydessä onkin käynyt ilmi, että yleisömäärät keikoilla ovat laskeneet. Asiaa tarkemmin tutkiessa on huomattu, että nimenomaan nuoret eivät enää käy keikoilla: alaikäisiä on vaikeampi houkutella sallituille keikoille ja muutenkin nuoremmalla polvella tuntuu olevan paljon tärkeämpää tekemistä. Kärjistetysti sanoen rokkikeikoilla käyvät keski-ikäiset, väsyneet äijät ja klassisen puolella eläkeläiset.

Mitä sitten pitäisi tehdä, jotta nuoret saataisi löytämään elävän musiikin hienous? Muutama festivaali on hienosti tässä onnistunutkin, kuten Weekend Festival. Tapahtuma on onnistunut saamaan mukaan uutta ikäpolvea suuressa määrin. Kaikkea toivoa ei siis ole menetetty ja uskon että Weekendin ja muiden vastaavanlaisien tapahtumien kautta löytyy uutta, nuorta kävijäkuntaa myös klubeille ja muille festivaaleille.

Samainen kysymys – miten saada nuoret löytämään elävä musiikki – on herättänyt Teoston ohella myös SOA:n, Suomen rockklubien liiton ja Veikkauksen. Yhdessä olemme luoneet ”kaveri mukaan keikalle” -konseptin. Kuvio on yksinkertainen: Veikkauskortilla valittuihin kotimaisiin keikkoihin pääsee ottamaan kaverinsa mukaan ilmaiseksi.

On äärimmäisen hienoa, että Veikkaus haluaa omalla tuellaan ja esimerkillään konkreettisesti auttaa kaikkia livemusiikin parissa toimivia tahoja kasvattamalla uusia kävijöitä. Tänä vuonna konseptin eduista on mahdollista nauttia kymmenen eri klubin kotimaisten tapahtumien yhteydessä ja jos tulokset ovat hyviä, niin konseptia toivottavasti laajennetaan kattamaan vielä useampia livetapahtumia.

Huomionarvoista on myös se, että tarkoitus on paitsi kasvattaa uutta yleisöä, myös uusia artisteja: konseptissa pyritään mahdollisimman usein tarjoamaan paikalliselle artistille mahdollisuus toimia illan pääartistin lämmittelijänä. Yksi syy yleisömäärien tippumiseen kun näyttäisi olevan myös se, että tällä hetkellä ei Suomessa ole tarpeeksi montaa artistia/yhtyettä, jotka vetävät yleisöä niin paljon, että ilta on kannattava myös keikkapaikalle. 

Tällaisessa yhteisponnistuksessa on hienoa saada olla itse mukana. Jo julkaistut keikat ja artistit kertovat sen, että moni menestyvä artistimmekin haluaa olla kanssamme mukana kasvattamassa uutta yleisöä ja uusia esiintyjiä, vai mitä sanotte seuraavista artisteista: Egotrippi, SMG, KYPCK, Anna Abreu, Semmarit, Kotiteollisuus… (Tulevat keikat näkee täältä.) Kotimaisella elokuvalla on jo Veikkauksen ansiosta oma kotimaisen elokuvan tiistainsa. Tästä on tarkoitus rakentaa vastaava malli klubikeikoille edesauttamaan kotimaista musiikkia. Käyttäkää ihmeessä etua hyväksi, hankkikaa Veikkauskortti ja viekää niitä kavereitanne keikoille.

Minun on vielä lopuksi pakko kiittää Veikkausta. Ensinnäkin sen takia, että he tukevat ja kehittävät musiikkialaa 43 miljoonalla eurolla vuosittain. Tämän päälle ovat erikseen vielä tuet tieteelle ja liikunnalle. Hattu pois! Lisäksi heidän edustajansa Krista ja Tapio ovat tehneet sellaisella omistautumisella ja innolla töitä tämän eteen, että on vielä erikseen kiitettävä. Kiitos. Kiitos myös muille mukana olleille, joista mainittakoon Eeka, Pössi, Janne ja Mikko. Tämä on ollut hieno startti ja nyt pidetään vain huoli siitä, että saadaan homma jatkumaan ja kehittymään.

Jaa somessa
Evästeet Teoston verkkosivustolla

Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallentuu tietokoneellesi tai muulle laitteellesi ja tallentaa tietoa käynnistäsi Verkkosivustolla. Evästeiden avulla Teosto parantaa palveluidensa käytettävyyttä.

Evästeillä kerättyjä tietoja ei lähtökohtaisesti yhdistetä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin, mutta jotkut evästeillä kerättävät tiedot saattavat olla välillisesti yhdistettävissä tunnistettuun henkilöön liittyviin henkilötietoihin.

Lue lisää tietosuojalausekkeestamme ja evästeselosteestamme.

Evästekategoriat
Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä verkkosivustomme saatavuuden varmistamiseksi. Ne esimerkiksi lataavat osan verkkosivustomme toiminnoista etukäteen nopeuttaakseen verkkosivuston latautumista. Välttämättömiä evästeitä käytetään myös valitsemiesi asetusten määrittämiseen ja muistamiseen. Voit kieltää välttämättömien evästeiden käytön selainasetuksissasi, mutta huomioithan, etteivät verkkosivuston kaikki toiminnot ja osat sen jälkeen toimi välttämättä kunnolla.
Lisätietoja evästeistä

Analytiikkaevästeet

Käytämme analytiikkaevästeitä kehittääksemme verkkosivustomme toimintaa. Analytiikkaevästeillä kerätään tietoa muun muassa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivustoamme ja miten he navigoivat verkkosivuston eri välilehtien välillä. Tietoja käytetään lähtökohtaisesti anonyymissä muodossa.
Lisätietoa: tietosuojalauseke ja evästeseloste

Toiminnalliset evästeet

Toiminnallisten evästeiden avulla voimme tarjota verkkosivustollamme erilaisia toimintoja, kuten soittolistoja ja reaaliaikaisen chatin. Jos kiellät toiminnallisten evästeiden käytön, osa tai kaikki näistä toiminnoista ei välttämättä toimi oikein.
Lisätietoa evästeistä

Markkinointievästeet

Markkinointievästeet auttavat meitä räätälöimään markkinointia ja tarjoamaan verkkosivustomme käyttäjille tulevaisuudessa yksilöllisempiä palveluita. Keräämme markkinointievästeiden avulla tietoja esimerkiksi käyttäjän käyttäytymisestä ja mieltymyksistä verkkosivustollamme.
Lisätietoa evästeistä