Siirry sisältöön
Kirjoittaja: Susanna Perämaa
Kuva: Matti Pyykkö

UMK on biisinkirjoittajalle mahdollisuus kehittyä ja menestyä

Mikä sai Ylen palaamaan kutsukilpailusta takaisin avoimeen kilpailuun?

– Uskomme, että avoimella kilpailulla voimme esitellä monipuolisesti suomalaista musiikkiosaamista, kun eri musiikkigenreillä ja eri vaiheessa uraansa olevilla biisintekijöillä ja artisteilla on mahdollisuus päästä esille. Ja totta kai monipuolisuus tekee myös eri kanavissa nähtävistä ja kuultavista UMK-sisällöistä kiinnostavampia.

Parina viime vuonna toteutetun UMK-kutsukilpailun ajatus oli varmastikin tehdä todella ammattimainen täsmäisku Euroviisuihin. Se oli ihan hyvä ja ymmärrettävä ajatus, mutta itse olen iloinen, että kilpailu on taas avoin. Uskomme myös, että avoin kilpailu toteuttaa hyvin UMK:n ja Euroviisujen tarkoitusta tuoda suomalaisia yhteen musiikin ja yhteisen kokemuksen avulla. Ja totta kai avoimen kilpailun tavoitteena on löytää aivan loistava biisi, joka menee finaaliin!

Onko UMK enemmän laulukilpailu vai laulajakilpailu, ts. kummalla on enemmän painoarvoa, hyvällä biisillä vai hyvällä esittäjällä?

– Sekä että. Voittaakseen Uuden musiikin kilpailun ja pärjätäkseen Euroviisuissa pitää olla aivan superhyvä biisi ja se pitää esittää todella hyvin. Kokonaisuudessa on mukana vielä show – koko paketti täytyy hioa hienoksi. Kisa tulee olemaan kova sekä Suomessa että Euroviisuissa!

Miten toimin biisintekijänä, jos minulla olisi kilpailuun hyvä biisi, mutta ei esittäjää?

– UMK:n säännöissä sanotaan, että kilpailuun mukaan ilmoitettavalla biisillä pitää olla myös esittäjä valmiina ja esittäjän täytyy olla sama sekä kisaan lähetettävällä demolla että itse kilpailussa. Biisejä myös luultavasti ilmoitetaan kilpailuun aika paljon, joten jos meillä olisi satoja biisejä ilman esittäjää, niin meillä olisi aika haastava tehtävä löytää niille esittäjä. Tai jos jollekulle esittäjälle olisi tarjolla 10 biisiä, niin miten valinta tapahtuisi? Lähtökohtaisesti siis etsitään biisi ja esittäjä -yhdistelmää.

Miten löytää esittäjä omalle biisille?

– Tapoja saada oma musiikki esiin on varmasti monia, mutta omien musiikkialan verkostojen käyttö tai tunnettujen artistien lähestyminen rohkeasti suoraan omalla biisillä ovat varmasti ihan kokeilemisen arvoja juttuja. Vaikea sanoa yhtä tai parasta tapaa, miten edetä sopivan biisi-esittäjä-combon löytämiseksi.

UMK tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden uusille biisinkirjoittajille ja laulajille päästä esille – me kuuntelemme huolella joka ikisen meille lähetetyn biisin. Ja koska Suomessa on todella hyvät mahdollisuudet harrastaa ja opiskella musiikkia, niin meiltä löytyy tosi paljon sekä hyviä kirjoittajia että esittäjiä. Eli kun sinnikkäästi etsii omalle biisilleen hyvää esittäjää, niin saa varmasti paketin kasaan.

Mitä ohjeita antaisit nimenomaan kilpailukappaleiden tekijöille eli säveltäjille, sanoittajille ja sovittajille?

– Lähtökohtaisesti sanoisin, että hittibiisit tulevat usein yllättävistä paikoista tai yllättävässä muodossa. En kannusta hirmuiseen laskelmointiin, jossa yritetään tehdä biisiä nimenomaan UMK:hon tai Euroviisuihin. Toki myös täsmäiskuja on nähty ja jotkut niistä ovat menestyneetkin, mutta jos miettii esimerkiksi Lordia, Portugalin voittobiisiä, Islannin industrial-bändiä tai makedoniankielistä voimaballadia, niin nehän ovat olleet todella epätyypillisiä euroviisumenestyjiä!

Taiteilijoista eli biisinkirjoittajan sitoutumisesta ja artistin tulkinnasta kumpuava uniikkius ja aitous ratkaisevat: kannattaa luottaa, että se on hienoa sellaisenaan eikä lähteä liikaa laskelmoimaan. Uskon myös siihen, että määrä tuottaa laatua: mitä enemmän biisejä tekee, sitä todennäköisempää on, että joukossa on myös se timanttinen killeribiisi.

Montako kappaletta pääsee mukaan kilpailuun?

– Jatkoon pääsevien biisien määrä ei ole vielä päätetty, mutta odotus ja ajatus on, että UMK-lähetyksessä olisi 4-10 biisiä. Haluamme tietysti, että jokainen biisi ja artisti ovat todella hyviä ja lisäksi toivomme myös aiemmin mainitsemaani monimuotoisuutta ja monipuolisuutta. Mutta kilpailussa kuultavien ja nähtävien kappaleiden määrä riippuu totta kai meille lähetetyistä biiseistä ja siitä, millainen kokonaisuus niistä saadaan.

Miten kisa etenee, onko siinä semifinaalivaiheita?

– UMK 2020 on yksi televisiossa esitettävä liveohjelma, jossa Suomen Euroviisu-edustaja valitaan. Mutta koska haluamme tehdä sekä biisit että niiden esittäjät yleisölle mahdollisimman tutuiksi jo ennen varsinaista kilpailuohjelmaa, tulemme todennäköisesti lähettämään joitain esikatseluohjelmia, joissa esitellään biisejä ja niiden esittäjiä.

Keitä UMK-voittajan valitsevaan asiantuntijaraatiin kuuluu?

– Raadin lopullinen koostumus on vielä auki, mutta raatiin tulee kuulumaan sekä Ylen edustajia että muita musiikkialan ja musiikkibisneksen edustajia. Musiikkialan ihmisiä kuitenkin kaikki.

Milloin jatkoon päässeille ilmoitetaan, ketkä ovat jatkossa? Entä onko kilpailuun ilmoitettu biisi taas ”vapaa”, jos se ei pääse jatkoon eli voiko sitä tarjota muualle?

– Biisejä voi lähettää kilpailuun marraskuun ensimmäisen viikon ajan. Tavoitteena on, että jo marraskuun toisen viikon aikana saamme valittua kaikkien meille lähetettyjen biisien joukosta ne, joiden esittäjät ja tekijät haluamme tavata henkilökohtaisesti. Lopullisen valinnan kilpailuun pääsevistä teemme, kun olemme tavanneet tuon isomman joukon. Pyrimme ilmoittamaan mahdollisimman nopeasti myös kaikille ei-valituille, jotta kenenkään kisaan lähettämä biisi ei jää ”jumiin” pidemmäksi aikaa, kuin on tarpeen. 

Miksi kannattaa lähettää biisi UMK:hon?

– UMK on Suomen suurimman mediatalon suuri musiikkisisältö. Ylen isoja satsauksia ovat Linnan juhlat, vaalit, urheilufinaalit ja UMK + Euroviisut -kokonaisuus. Tuo jo kertoo UMK:ssa mukana olevien biisien ja artistien näkyvyyden tasosta jotain.

Myös taso on UMK:ssa yleensä tosi kova, joten jos haluaa kehittyä ja menestyä biisinkirjoittajana, niin UMK on mahtava mahdollisuus siihen. Ja kun puhutaan Suomen edustusbiisistä Euroviisuissa, niin ovathan sen esitysmäärät ihan massiiviset eri kanavilla sekä Suomessa että muissa EBU-maissa, joita on lähes 30. Nuo esitysmäärät näkyvät myös Teoston ja Gramexin tekijöille ja esittäjille keräämissä ja maksamissa korvauksissa. Eli kyse on myös ihan merkittävästä taloudellisesta vaikutuksesta.


Kuva: Yle

Biisinkirjoittajalle menestys UMK:ssa ja Euroviisuissa on ehdottomasti sulka hattuun sekä Suomessa että maailmalla. Ohjelmien tekemisen aikana tapaa hirveän määrän artisteja, levy-yhtiöitä ja muita musiikkialan toimijoita eli tämä on valtava mahdollisuus laajentaa omia verkostoja ja kontakteja.

Ja jos haluaa tehdä musiikkia englanniksi ja viedä sitä maailmalle, niin Euroviisut on ainoa kilpailu, mistä saa suoraan kultaisen lipun maailmalle. Euroviisut on maailmalla erittäin arvostettu biisinkirjoittajien keskuudessa. Myös Amerikassa tiedetään, että Euroviisuissa menestyminen on todella vaikeaa, koska siellä on Euroopan parhaiden kirjottajien biisit. Jos siis voit sanoa, että tekemäsi biisi on ollut Euroviisuissa Top 10 joukossa, niin kyllä aika moni on valmis kuuntelemaan, mitä sanottavaa sinulla on. Eli kontaktit, itsensä kehittäminen, ulkomaille pääsy – on monia asioita, missä UMK voi hyödyttää. Ja lisäksi vielä voi olla mukana tapahtumassa, joka yhdistää 1-2 miljoonaa suomalaista saman asian ääreen!

Millä tavalla biisin kirjoittajia tuodaan UMK-tuotannon aikana näkyviin?

– Yle kreditoi lähtökohtaisesti musiikkiohjelmissaan hyvän tavan mukaisesti myös musiikintekijät. Sekä UMK:ssa että Euroviisuissa on yleensä mukana artistin ydintiimi, johon tietysti myös biisinkirjoittajat kuuluvat. Lisäksi artistit ainakin viime vuosien aikana ovat tuoneet hyvin näkyvästi esiin biisinkirjoittajiaan, eivätkä ottaneet gloriaa vain itselleen.

Tämän vuoden ohjelman käsikirjoitusta ei ole vielä tehty, joten en pysty tarkkaan sanomaan millä tavalla biisien tekijöitä nostetaan esiin, jos artisti ei itse ole myös biisinsä tekijä. Mutta olisihan se kiinnostavaa, jos lähetyksessä pystyisimme pureutumaan biiseihin ja niiden taustoihin syvällisemmin.

Voiko UMK:hon tai Euroviisuihin osallistuminen olla haitaksi artistin uralle tai sen kehittymiselle?

– Minä näen osallistumisessa huomattavasti enemmän mahdollisuuksia kuin riskejä. Nightwish, Ultra Bra, Nylon Beat, Anna Eriksson, Stig, Saara Aalto… kaikki he ovat olleet Euroviisujen Suomen karsinnoissa matkallaan kohti suurinta mainettaan.

Jos sulla on hyvä biisi ja esiinnyt eduksesi, en näe, miten UMK:hon tai Euroviisuihin osallistumisesta voisi olla haittaa. Juttelin Daruden kanssa pari viikkoa sitten ja myös Ville totesi, että Euroviisut olivat yksi hänen uransa hienoimmista kokemuksista – hän oli aivan mykistynyt Euroviisu-yhteisön vastaanotosta. Hän on myös saanut lisää boostia tekemiseensä sekä Suomessa että maailmalla.

Samaan aikaan tiedostan, että ei tämä ole kaikille artisteille, eivätkä kaikki koe UMK:ta tai Euroviisuja omaksi paikakseen. Mutta ne, jotka kokevat tämän omakseen saavat tästä valtavan paljon hyötyä. Sekä Suomessa että maailmalla kaikki kisassa olleet hyötyvät osallistumisestaan, ei vain voittaja.

Keltaisen lehdistön uutisointi on harmillinen osa euroviisukulttuuria. Itse toivoisin, että mentäisiin enemmän ilon ja kannustuksen kautta. Kritiikkiä totta kai saa esittää, mutta ehkä monessa muussa Euroopan maassa Euroviisujen osallistujia käsitellään enemmän ilon ja kannustuksen kuin teilaamisen kautta.

Mitä YleX:n mukana olo UMK:ssa tarkoittaa?

– Suomalainen musiikki ja suomalainen uusi musiikki ovat aivan YleX:n toiminnan ytimessä: meidän missiohan on yhdistää suomalaista musiikkilahjakkuutta ja yleisöä.

Pidemmän euroviisuhistorian omaava vanhempi yleisö on äärimmäisen tärkeä, ja heidät tavoittaa parhaiten lineaaristen lähetysten kautta. Tulemmekin tekemään todella paljon sisältöä perinteisille radiokanaville, mutta lisäksi teemme sisältöjä myös kaikille uusille kanaville nettiin ja sosiaaliseen mediaan. Lineaarisen radion ja television lisäksi UMK-sisältöjä tullaan varmasti näkemään kaikissa mahdollisissa kanavissa Jodelista IG-TV:hen ja WhatsAppiin.

Euroviisut on jo tällä hetkellä maailman suurin musiikkishow, 200 miljoonaa katsojaa, mutta uskon vahvasti, että Euroviisut onnistuvat edelleen kasvamaan myös nuoremman yleisön keskuudessa. Monikanavaisuudella haluamme varmistaa, että myös nuorempi yleisö kokee UMK:n ja Euroviisut itselleen relevantiksi.

Olemme myös miettineet tosi paljon, mikä meidän lupauksemme biisille ja artistille on. Näkemyksemme on, että jokainen, joka tähän osallistuu, nousee urallaan uudelle tasolle – on hän sitten ihan uusi artisti, jo etabloitunut artisti, tämän hetken tähti tai vanha legenda. Kuka vain voi saada UMK:sta valtavan hyödyn.

Olemme miettineet myös arvoja, joiden pohjalta UMK:ta teemme. Tässä ajassa, kun siiloutuminen, erilaisuudet ja eri mediakuplat korostuvat, on todella tärkeää ja inspiroivaa tunnistaa asioita, jotka yhdistävät suomalaisia ja juhlistavat ja hyväksyvät erilaisuuden ja monimuotoisuuden. UMK:ssa ja Euroviisuissa meillä on jotain, mikä tuo suomalaiset kaikessa erilaisuudessaan yhteen hevarista poppariin ja iskelmälaulajasta joikhaajaan. Jos artistina millään tavalla allekirjoittaa näitä asioita, niin tervetuloa mukaan!

YleX:n lisäksi UMK:ssa ja Euroviisuissa ovat totta kai mukana kaikki Ylen muutkin kanavat, eli missään nimessä UMK ei ole pelkästään nuorisomusiikkikilpailu, vaan ehdottomasti haluamme, että mukana on kaikenikäisiä artisteja ja biisejä kaikista eri genreistä. Ja kilpailuun mukaan pääseviä biisejä soitetaan tietysti Ylen eri kanavilla sen mukaan, missä niiden yleisö on eli YleX:n lisäksi myös esimerkiksi Yle Radio Suomessa ja Yle Puheella.

Matti Ruohonenhan muuten totesi äskettäin 70-vuotishaastatteluussan Hesarissa, että kansainvälinen hitti on vielä saamatta, joten tässä on myös Matille ja Tepolle mahdollisuus katsoa se kansainvälinen kortti!

Lue lisää:

Yle.fi: UMK ja YleX yhdistävät voimansa

UMK 2020 säännöt

Jaa somessa