Musiikin käyttö mainonnassa
Teosto ei myönnä lupia musiikin käyttöön mainonnassa. Myös sosiaalisen median kaupalliset yhteistyöt luokitellaan mainonnaksi. Näissä tapauksissa luvan musiikin käyttöön saa yleensä kappaleen kustantajalta. Jos kappaletta ei ole kustannettu, lupa täytyy kysyä musiikin säveltäjältä ja sanoittajalta.
Neuvottelut kappaleen sävellyksen ja sanoituksen käytöstä ja siitä maksettavasta korvauksesta käydään siis joko musiikkikustantajan tai musiikin tekijöiden kanssa.
Valmis äänite vai oma cover-versio?
Jos mainoksessa halutaan käyttää valmiiksi levyllä tai digitaalisesti julkaistua versiota, lupa äänitteen käyttöön on saatava sen julkaisijalta, joka on yleensä levy-yhtiö. Neuvottelut äänitteen käytöstä ja sen hinnasta käydään siis julkaisijan kanssa.
Jos kappaleesta haluaa tehdä mainokseen oman version (ns. cover-versio), lupa tarvitaan vain sävellyksen ja sanoituksen käyttöön joko kustantajalta tai tekijöiltä. Tässä tapauksessa uuden version kappaleesta tekee mainoksen tuottaja itse omalla kustannuksellaan.
Jos mainosta esitetään televisiossa, radiossa tai vaikkapa YouTubessa, maksaa kanava sen käytöstä Teostolle lisäksi esityskorvauksia, jotka ohjautuvat meidän kauttamme kappaleen tekijöille.